Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/28369
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dc.contributor.advisorDias, Paulo Jorge Varela Lopes-
dc.contributor.authorRibeiro, Gonçalo Quintas Caldeira Caio-
dc.date.accessioned2023-03-24T11:44:09Z-
dc.date.issued2023-02-02-
dc.date.submitted2022-11-
dc.identifier.citationRibeiro, G. Q. C. C. (2022). The impact of the creation of SASs in the management of football clubs [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28369por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/28369-
dc.description.abstractIn a context where football has long established itself as the most popular sport in Portugal, with a clear predominance of three clubs (all centenarians), there is no doubt that the creation of SAS – Sports Anonymous Societies, which took place in the late 1990s, marked a clear change in the way football is managed within the clubs. After more than 20 years have passed since the creation of this type of Societies, despite the existence of some literature on the matter, doubts persist about their effectiveness, namely about the effectiveness of the expected benefits, in view of the evolution that has occurred and, above all, of the management models implemented. It is therefore intended, with the performance of this work, to elaborate a reflection on the impacts resulting from the creation of Sports Anonymous Societies in the management of Football Clubs, in the various aspects inherent to their existence, objectives and results. The present work is therefore based on research on the results obtained by the Companies that manage the three biggest clubs in Portugal, focusing on their financial performance, obtaining sports results and also on the relationship they develop with the different stakeholders within the football ecosystem in Portugal. Due to the fundamental role that the management of these Societies assumes, a special focus will naturally be given to the impact of their measures, namely in guaranteeing the financial and sporting sustainability of the clubs, whose reason is fundamentally based on football.por
dc.description.abstractNum contexto em que o futebol há muito se afirmou como o desporto mais popular em Portugal, com uma predominância clara de três clubes (todos centenários), sem dúvida que a criação das SAD - Sociedades Anónimas Desportivas, ocorrida no final da década de 90, marcou uma mudança clara na forma como a gestão do futebol é exercida no seio dos clubes. Passados que estão mais de 20 anos sobre a criação deste tipo de Sociedades, apesar de existir alguma literatura sobre a matéria, persistem dúvidas sobre a sua eficácia, nomeadamente sobre a efetividade dos benefícios esperados, em face da evolução ocorrida e sobretudo dos modelos de gestão implementados. Pretende-se, com a realização deste trabalho, elaborar uma reflexão sobre os impactos decorrentes da criação das Sociedades Anónimas Desportivas na gestão dos Clubes de Futebol, nas várias vertentes inerentes, a sua existência, objetivos e resultados. O presente trabalho assenta então numa pesquisa sobre os resultados obtidos pelas Sociedades que gerem os três maiores clubes em Portugal, focando-se na sua performance financeira, obtenção de resultados desportivos e ainda na relação que desenvolvem com os diferentes stakeholders no seio do ecossistema do futebol em Portugal. Pelo papel fundamental que a gestão destas Sociedades assume, será naturalmente dado um enfoque especial ao impacto das suas medidas, nomeadamente no garante da sustentabilidade financeira e desportiva dos clubes, cuja razão da sua existência assenta fundamentalmente no futebol.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectSASpor
dc.subjectBalanced financial structurepor
dc.subjectSporting successpor
dc.subjectStakeholderspor
dc.subjectSADpor
dc.subjectEstrutura financeira equilibradapor
dc.subjectSucesso desportivopor
dc.titleThe impact of the creation of SASs in the management of football clubspor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203254040por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopor
dc.date.embargo2024-02-02-
iscte.subject.odsErradicar a pobrezapor
iscte.subject.odsErradicar a fomepor
iscte.subject.odsSaúde de qualidadepor
dc.subject.jelM10por
dc.subject.jelZ20por
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
dc.subject.jel1Z Other special topicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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