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http://hdl.handle.net/10071/27087
Autoria: | Silva, Daniela Sousa |
Orientação: | Ramalho, Nelson Campos |
Data: | 15-Dez-2022 |
Título próprio: | Employer attraction factors in healthcare professionals: Contrasting instrumental and symbolic attributes |
Referência bibliográfica: | Silva, D. S. (2022). Employer attraction factors in healthcare professionals: Contrasting instrumental and symbolic attributes [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27087 |
Palavras-chave: | Attraction Employer branding Organizational attractiveness Employee value proposition Instrumental-symbolic dimension Atração Marca de empregador Atratividade organizacional Proposta de valor Dimensão instrumental-simbólica |
Resumo: | The difficulties in attracting new talents and retaining current employees in the healthcare
organizations were already documented but worsened with the public health crisis. The reported
change highlights a greater appreciation of the symbolic dimension, even at the expenses of the
instrumental one. The employer branding was one of the effective responses to deal with the
identified challenge, but we have not yet identified to what extent the changes resulting from
the intense crisis experienced in the hospital environment have translated into a greater relative
importance of the symbolic dimension compared to the instrumental one.
Based on a sample composed of 177 healthcare professionals, this study aims to identify the
predictors of organizational attractiveness of this hospital among the dimensions of employer
branding. The results show that among the predictors, both the instrumental and symbolic ones
hold similar magnitude. It is concluded that some elements that would be expected to emerge,
that have been lately taken as emerging causes of the shift do not operate in the case of this
hospital. As dificuldades na atração de novos talentos e na retenção dos atuais colaboradores na área da saúde estava já documentada, mas agravou-se com a crise de saúde pública. As mudanças reportadas apontam no sentido de uma maior valorização da dimensão simbólica ainda que em detrimento da dimensão instrumental. A marca de empregador foi uma das respostas eficazes para lidar com o desafio identificado, mas não se identificou ainda em que medida, as mudanças decorrentes da crise intensa vivida no meio hospitalar, se terão traduzido numa maior importância relativa da dimensão simbólica face à instrumental. Com base numa amostra composta por 177 profissionais de saúde, o presente estudo visa identificar os preditores da atratividade organizacional deste hospital dentre as dimensões da marca de empregador. Os resultados mostram que entre os preditores, quer os instrumentais quer os simbólicos detêm magnitude similar. Conclui-se que alguns elementos expectáveis e atribuídos ultimamente como causas emergentes não operam no caso deste hospital. |
Designação do Departamento: | Departamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacional |
Designação do grau: | Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso Aberto |
Aparece nas coleções: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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