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dc.contributor.advisorMa Shaozhuang-
dc.contributor.advisorJu Qingjiang-
dc.contributor.authorYang Qiming-
dc.date.accessioned2022-04-05T14:19:41Z-
dc.date.available2022-04-05T14:19:41Z-
dc.date.issued2021-12-07-
dc.date.submitted2021-07-
dc.identifier.citationYang Qiming (2020). Relationship between university teacher's emotional demands, occupational commitment and work-related fatigue: evidence from a provincial university in China [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/25051por
dc.identifier.isbn978-989-781-635-2por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/25051-
dc.description.abstractTeaching involves in high degree of emotional demands. Such demanding facets may contribute to issues on teachers' well-being and performance. Chinese universities are undergoing a dramatic transition and such transition imposes significant demand and pressure to the frontline university teachers. Drawing on job demands-resources model, this study established a hypothesized model to explore the relationship between university teachers’ emotional demands, occupational commitment, work-related fatigue and the role of emotional labor and perceived organizational support in the process. Using convenience sampling method, this study collected valid questionnaires from 471 teachers from a local university in Chengdu, China. Structural equation model and hierarchical linear regression analysis were used to test the hypothesized model. The results indicated that 1) emotional demands is negatively associated with occupational commitment and positively with work-related fatigue; 2) surface acting mediates the relationship between emotional demands and work-related fatigue, while deep acting mediates the relationship between emotional demands and occupational commitment, as well as the relationship between emotional demands and work-related fatigue; 3) as moderator, perceived organizational support buffers both surface acting and deep acting's associations with work-related fatigue. This study contributes the literature as follows. First, this study provides support for the applicability of the job demands-resources model in the transitional setting of Chinese higher education. Second, with an under-researched sample - Chinese local university teachers, this study narrows the knowledge gap about the path between emotional demands, occupational commitment,emotional demands and work-related fatigue.por
dc.description.abstractEnsinar implica um elevado grau de exigências emocionais que podem contribuir para questões sobre o bem-estar e desempenho dos professores. As universidades chinesas estão a atravessar uma transição dramática que impõe uma exigência e pressão consideráveis sobre os professores universitários na linha da frente. Com base no modelo de demandas de emprego-recursos (JD-R), este estudo estabeleceu um modelo hipotético para explorar o impacto das exigências emocionais dos professores universitários sobre o seu compromisso ocupacional, a fadiga relacionada com o trabalho e os papéis do trabalho emocional e apoio organizacional percebido no processo. Utilizando o método de amostragem de conveniência, este estudo recolheu questionários válidos de 471 professores de uma Universidade local em Chengdu, China. Foram usads modelos de equação estrutural e análise de regressão linear hierárquica para testar o modelo hipotético. Os resultados indicaram que 1) as exigências emocionais estão negativamente associadas ao compromisso ocupacional e positivamente associadas à fadiga relacionada com o trabalho; 2) A ação superficial medeia a relação entre as exigências emocionais e a fadiga relacionada com o trabalho, enquanto a ação profunda medeia a relação entre as exigências emocionais e o compromisso ocupacional, bem como a relação entre as exigências emocionais e a fadiga relacionada com o trabalho; 3) Como moderador, o apoio organizacional percebido amortece os efeitos da ação superficial e da ação profunda na fadiga relacionada com o trabalho. Este estudo contribui para a literatura da seguinte forma. Em primeiro lugar, apoia a aplicabilidade do modelo JD-R no contexto transitório do ensino superior chinês. Em segundo lugar, com uma amostra sub-investigada - professores universitários locais chineses - este estudo reduz a lacuna de conhecimento relativo ao caminho entre as exigências emocionais, o compromisso ocupacional, as exigências emocionais e a fadiga relacionada com o trabalho.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectJob demands-resources modelpor
dc.subjectEmotional demandspor
dc.subjectEmotional laborpor
dc.subjectOccupational commitmentpor
dc.subjectWork-related fatiguepor
dc.subjectModelo de demanda-recursos de empregopor
dc.subjectExigências emocionaispor
dc.subjectTrabalho emocional -- Emotional workpor
dc.subjectCompromisso ocupacionalpor
dc.subjectFadiga relacionada com o trabalhopor
dc.titleRelationship between university teacher's emotional demands, occupational commitment and work-related fatigue: evidence from a provincial university in Chinapor
dc.typedoctoralThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid101559828por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameDoutoramento em Gestão Empresarial Aplicadapor
dc.subject.jelM54-
dc.subject.jelM12-
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economics-
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