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dc.contributor.advisorKalakou, Sofia-
dc.contributor.authorSousa, Mariana dos Santos Oom de-
dc.date.accessioned2022-03-15T15:47:07Z-
dc.date.issued2021-12-17-
dc.date.submitted2021-10-
dc.identifier.citationSousa, M. dos S. O. de. (2021). Airport management and the importance of non-aeronautical revenues: A case study on the Lisbon airport [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24806pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/24806-
dc.description.abstractThe business of an airport aims to serve passenger and aircraft movements and ensuring profit creation as well through aeronautical and non-aeronautical revenues. This study has the objective of understanding the non-aeronautical revenue sources of an airport and what influences passengers to use them. The information gathered in this study provided the identification of the types of non-aeronautical revenues that exist in the airport business and also provided insights on those that are the most profitable, such as food & beverage, commercial and parking. Based on these three means of non-aeronautical revenue and previous studies a survey was created and distributed online to anonymous users of the Lisbon airport, to understand what factors influence passengers to participate in these commercial activities. After collecting 235 responses, twelve logistic regression analyses were performed, the relationship between variables was studied with the association Chi-square test and the differences between groups with the t-test, in the case of numerical variables. The findings show that, age, currency, destination, having local products, good exchange rates, having time and being relaxed, can positively impact consumption. Trip purpose, the number of days at the destination and being stressed with flying can influence positively purchasing. Finally, the city of residence, currency, having luggage to check in, having to pay for transport and finding the stores’ position in the terminal very comfortable can positively impact parking.por
dc.description.abstractO negócio de um aeroporto é feito para obter lucros, para obter lucros o aeroporto deve criar meios para obter receitas. Um aeroporto tem vários meios de obter receitas, sendo os dois mais rentáveis as receitas aeronáuticas e as receitas não aeronáuticas. Este estudo tem como objetivo compreender as receitas não aeronáuticas de um aeroporto e o que influencia os passageiros para as utilizar. A informação recolhida neste estudo permitiu clarificar os tipos de receitas não aeronáuticas que existem no negócio aeroportuário e também esclarecer as que são mais rentáveis, alimentos e bebidas, comerciais e estacionamento. Com base nestes três meios de criar receitas não aeronáuticas e em literatura de estudos anteriores, foi criado e distribuído online um questionário a utilizadores anónimos do aeroporto de Lisboa, para compreender que fatores influenciam os passageiros a participar nestas atividades comerciais. Após a recolha de 235 respostas ao questionário, foram realizadas doze análises de regressão logística, foi estudada a relação entre as variáveis com o teste de associação Qui-quadrado e as diferenças entre grupos com o teste T, no caso das variáveis numéricas. Os resultados mostraram que, idade, moeda, destino, ter produtos locais, boas taxas de câmbio, ter tempo e estar relaxado, podem impactar positivamente o consumo, propósito da viagem, dias no destino e estar stressado com o voo, pode influenciar positivamente as compras, cidade de residência, moeda, ter bagagem para fazer o check-in, ter de pagar o transporte e encontrar a posição das lojas no terminal muito confortável pode impactar positivamente o estacionamento.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectAirport managementpor
dc.subjectNon-aeronautical revenuepor
dc.subjectAirport retailpor
dc.subjectPassenger shopping behaviourpor
dc.subjectNon-aviation revenuepor
dc.subjectCommercial revenuepor
dc.subjectGestão aeroportuáriapor
dc.subjectReceitas não aeronáuticaspor
dc.subjectRetalho aeroportuáriopor
dc.subjectComportamento de compras dos passageirospor
dc.subjectReceitas comerciaispor
dc.titleAirport management and the importance of non-aeronautical revenues: A case study on the Lisbon airportpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid202896447por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Empresaspor
dc.date.embargo2023-12-17-
dc.subject.jelM1-
dc.subject.jelM2-
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economics-
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