Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2447
acessibilidade
Title: Escolhas escolares: entre o insucesso e o abandono. Estudo de caso numa escola profissional agrícola
Authors: Gonçalves, Maria Aurora Ferreira
Orientador: Machado, Fernando Luís
Keywords: desigualdades sociais e escolares
ensino
educação
formação e inserção profissionais
social and scholar inequalities
teaching, education
professional formation and insertion
Issue Date: 11-Mar-2011
Citation: GONÇALVES, Maria Aurora Ferreira - Escolhas escolares: entre o insucesso e o abandono. Estudo de caso numa escola profissional agrícola [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2009. Tese de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2447>.
Abstract: Esta investigação enquadra-se nos estudos sobre o ensino regular e profissional, a educação, a formação e a inserção profissionais e as desigualdades sociais e escolares que lhe estão subjacentes. Parte dos alunos que frequentam uma escola profissional agrícola e pretende chegar às causas/razões e motivações que determinaram e os levaram a desistir do ensino regular e optar pelo ensino profissional. Para além da introdução e conclusão, a presente investigação divide-se em três partes estruturadas da seguinte forma: A primeira parte faz o enquadramento teórico-conceptual segundo três pontos, assentes numa base comum de discussão em torno das desigualdades sociais e escolares, a saber: ii) democratização e massificação da escolarização; ii) crise da escola e emergência de novas modalidades de regulação; iii) trajectórias escolares e inserção profissional. A segunda parte faz a contextualização do ensino, da educação e da formação profissionais em Portugal e na Europa, com uma breve abordagem ao ensino e à agricultura portuguesa. A terceira parte é dedicada à análise empírica. Começa pela opção metodológica adoptada e desenvolve-se em torno de três principais dimensões de análise: i) meio social de origem dos alunos; ii) trajectórias escolares dos mesmos; iii) expectativas e inserção profissional.
This investigation is fitted in the studies about regular and professional education, education, professional formation and insertion, and the social and scholar inequalities that are underlying to it. Part of the students that attend an agricultural professional school and intend to get to the causes/reasons and motivations that took them to give up from regular teaching and choose the professional education. Apart from the introduction and conclusion, the current investigation is divided into three structured parts in fllowing way: The first part does the theorical-conceptual framing according to three points established on a common base of discussion around the scholar and social inequalities to know: i) scholar democratization and influence; ii) school crisis and emergency of the new ways of regulation; iii) school trajectories and professional insertion. The scond part does the contextualization of teaching, education and professional formation in Portugal and Europe, with a brief approach to Portuguese agriculture and teaching. The third part is dedicated to the empirical analysis. Starts with the methodological option taken and develops around three principal analysis dimensions: a) student’s social origins; b) student’s school trajectories; c) expectations and professional insertion.
URI: http://hdl.handle.net/10071/2447
Designation: Mestrado em Sociologia
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
ESCOLHAS ESCOLARES. Entre o Insucesso e o Abandono. Estudo d.pdf652.21 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.