Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/23893
Autoria: Marques, Marta da Fonseca
Orientação: Martins, Ana Lúcia
Ramos, Madalena
Data: 22-Out-2021
Título próprio: Assessing the perspective of health professionals on the impact of training on their safety, during the COVID-19 pandemic: the mediating role of trust
Referência bibliográfica: Marques, M. da F. (2021). Assessing the perspective of health professionals on the impact of training on their safety, during the COVID-19 pandemic: the mediating role of trust [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/23893
Palavras-chave: COVID-19
Health professional
Organisational trust
Perception of safety
Training
Confiança organizacional
Formação
Perceção de segurança
Profissional de saúde -- Healthcare professional
Resumo: In the face of the current pandemic, health professionals are one of the most important resources, if not the most important. Despite their importance to health care per se, their safety is of paramount importance. Nowadays, health professionals are at increased risk of infection due to the high rate of transmission of the virus. Therefore, all measures concerning their safety, as well as their analysis, become imperative. The present thesis proposes to analyse the perspective of health professionals in Portugal, in terms of the training they have received, the level of trust embedded in the institution where they are employed, and how these aspects affect their perception of safety, during the pandemic period. This study relied on an online questionnaire - with a total of 235 responses - and quantitative analysis methods to answer the defined research question. Data analysis combined descriptive and inferential analysis, internal consistency analysis and mediation analysis, using Hayes’ PROCESS. The results suggest that Health Professionals’ Perception of Safety, Training Adequacy and Organisational Trust are evaluated at low, yet positive values, with the latter recording the highest evaluation. Furthermore, the results demonstrate the existence of a direct effect of the perception of training on the perception of safety, as well as an indirect effect, the latter mediated by organisational trust. In the context studied, the main problems and resulting opportunities for improvement, are to be found in the time and the content framework of training, and in the trust relationships between health professionals, their supervisors and the institution.
Devido à situação pandémica, identificaram-se os profissionais de saúde como um dos recursos fundamentais, senão o mais importante, destacando a sua segurança como um tópico vital. Atualmente, os profissionais de saúde estão expostos a um maior risco de infeção devido à elevada taxa de transmissão do vírus, tornando todas as medidas de segurança, bem como a sua análise, imprescindíveis. Esta investigação propõe uma análise à perceção dos profissionais de saúde em Portugal, durante a pandemia, sobre a formação recebida e à confiança que depositam na sua organização, bem como o impacto na sua perceção de segurança. Para tal, foi elaborado um questionário aos profissionais de saúde com instrumentos avaliadores da perceção da adequação da formação, da confiança organizacional e da sua segurança. O questionário aplicado online recolheu 235 respostas. Os dados analisados com base em estatística descritiva e inferencial, consistência interna e de mediação com utilização do macro PROCESS de Hayes. Os resultados indicam que os profissionais de saúde percecionam de forma positive a adequação da formação recebida, confiam na sua organização e sentem-se seguros. Os resultados suportam ainda a existência de um efeito direto da perceção relativamente à formação sobre o sentimento de segurança, e igualmente um efeito indireto, sendo este mediado pela confiança na organização. O conteúdo e cronograma da formação, bem como a confiança dos profissionais de saúde nos seus supervisores e organização são os pontos onde se registam as avaliações mais baixas, evidenciando os problemas, e consequentemente, as oportunidades de melhoria.
Designação do grau: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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