Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2375
acessibilidade
Title: Responsabilidade social corporativa como factor de vantagem competitiva e do desenvolvimento sustentável
Authors: Silva, Lourenço Dias Almeida da
Orientador: Teixeira, António
Rosa, Álvaro
Keywords: Responsabilidade social corporativa
Vantagem competitiva
Desenvolvimento sustentável
Aprendizagem comprometida
Corporate social responsibility
Competitive advantage
Sustainable development
Engaged learning
Issue Date: 2009
Citation: SILVA, Lourenço Dias Almeida da - Responsabilidade social corporativa como factor de vantagem competitiva e do desenvolvimento sustentável [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2009. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2375>. ISBN 978-989-732-053-8.
Abstract: A responsabilidade social corporativa (RSC), como prática de gestão, constitui uma matéria de debate e de pesquisa permanentes. O grande desafio que se coloca à gestão, nos nossos dias, consiste em encontrar um modelo que se revele eficaz, na perspectiva de que a RSC seja um factor de vantagem competitiva para a empresa e do desenvolvimento sustentável. Para caracterizar as empresas moçambicanas face aos modelos de RSC apresentados, foi escolhida como metodologia para esta pesquisa a teoria fundamentada nos dados de Glaser e Strauss (1967), considerada na perspectiva da teoria substantiva. No processo de pesquisa foi elaborado um questionário, que poderá ser usado pelas empresas moçambicanas como instrumento de avaliação da RSC. O modelo proposto para responder ao problema desta pesquisa designa-se Modelo da responsabilidade social corporativa de 5 dimensões (RSC-5D). O modelo RS C-5D toma como base quatro dimensões – a legalidade, a escolha, a estratégia e a estrutura – apresentadas no modelo A matriz da virtude, de Roger Martin. O modelo RSC-5D inclui uma quinta dimensão, a aprendizagem comprometida. Este modelo baseou-se na hipótese de que a aprendizagem comprometida, orientada para a diferenciação das práticas de RSC, constitui a dimensão estratégica que influencia a dinâmica das restantes quatro dimensões da RSC, tendo sempre presente o primado da ética. O que se espera como resultado desta pesquisa é que as empresas moçambicanas passem a dispor de um modelo que possa orientá-las na obtenção de vantagem competitiva, com base em práticas de governação corporativa e na teoria da agência.
Corporate social responsibility (CSR) as management practice is a subject of everlasting debate and research. In our days, the great challenge faced by management process is to find out a model which should be efficient, in the perspective that CSR will bring out competitive advantage and sustainable development. In order to characterize Mozambican companies, taking in account the models of CSR that are presented, it was chosen as methodology for this research the grounded theory, formulated by Glaser & Strauss, taken in the perspective of the substantive theory. In the research process a questionnaire was designed, which may be used by the Mozambican companies as a tool for CSR assessment. The model which is proposed to give an answer to this research problem is called Model of corporate social responsibility in 5 dimensions (CSR-5D). The model CSR-5D takes four dimensions as his basis – compliance, choice, strategy and structure – presented in Roger Martin’s model The Virtue Matrix. The model CSR-5D includes a fifth dimension, engaged learning. This model is based in the hypothesis that engaged learning, oriented toward differentiation in CSR practices, is the strategic dimension which exerts his influence upon the dynamics of the others four dimensions of CSR, having always present the primacy of ethics. The expected result of this research is that Mozambican companies may from now on have at their disposal a model which may guide them in order to obtain competitive advantage based on practices of corporate governance and in agency theory.
Description: JEL: B10, M14
URI: http://hdl.handle.net/10071/2375
Thesis identifier: 101188692
ISBN: 978-989-732-053-8
Designation: Doutoramento em Gestão
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese de Doutoramento Lourenço Dias Almeida Silva.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.