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http://hdl.handle.net/10071/23746
Author(s): | Gallus, Martina Edda Ileana |
Advisor: | Garrido, Margarida Vaz Guerra, Rita |
Date: | 6-Dec-2021 |
Title: | The influence of test language on bilinguals' intergroup attitudes: The moderating effect of group and perceived language status |
Reference: | Gallus, M. E. I. (2021). The influence of test language on bilinguals' intergroup attitudes: The moderating effect of group and perceived language status [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/23746 |
Keywords: | Intergroup attitudes First and second language English-spanish bilinguals Group status Language status Atitudes intergrupais Primeira e segunda língua Bilingues inglês-espanhol Estatuto de grupo Estatuto linguístico |
Abstract: | Explicit measures of intergroup attitudes tap into deliberately endorsed evaluations and thus are susceptible to situational variables such as social desirability. While implicit measures have been increasingly used to overcome these issues, evidence indicates that they might be similarly malleable. Recent studies with bilinguals using the Implicit Association Test (IAT), show that using a second language (L2) reduces implicit ingroup bias compared to a native language (L1). However, these studies were all conducted with minority groups. In contrast, the current study is a cross-national comparison between a "majority group" of monocultural US Americans (n = 92) and a "minority group" of monocultural Mexicans (n = 92). This study conceptually replicates previous research and explores whether the reported language effect extends to majority groups and is influenced by the perceived language status of L1 relative to L2. It further examines explicit attitudes. Results indicate that both groups display overall implicit ingroup favoritism. Notably, both groups display lower ingroup favoritism when doing an IAT in L2. Perceived language status did not moderate this effect. However, a secondary finding was that survey language moderated the effect. Taking an IAT in L2 reduced ingroup favoritism more so than taking an IAT in L1 only if the whole survey was in L1. Regarding explicit attitudes, national differences emerged: Mexicans expressed a preference for their ingroup, whereas US Americans surprisingly expressed a preference for the outgroup. Findings are discussed with reference to previous research on bilingualism and intergroup relations. Medidas explícitas de atitudes intergrupais exploram avaliações deliberadas e, portanto, suscetíveis a variáveis situacionais como a desejabilidade social. Embora as medidas implícitas sejam cada vez mais utilizadas para ultrapassar estas questões, as evidências indicam que podem ser igualmente maleáveis. Estudos recentes conduzidos com bilingues, usando o Teste de Associação Implícita (IAT), mostram que a utilização de uma segunda língua (L2) em comparação com uma língua nativa (L1), reduz o enviesamento implícito do endogrupo. No entanto, estes estudos foram realizados com grupos minoritários. Em contraste, o presente estudo constitui uma comparação transnacional entre um "grupo maioritário" de Americanos (n = 92) e um "grupo minoritário" de Mexicanos (n = 92). Este estudo reproduz conceptualmente pesquisas anteriores, e explora se o efeito de língua reportado se estende a grupos maioritários e se é influenciado pela perceção do estatuto linguístico de L1 em relação a L2. Examina ainda as atitudes explícitas. Os resultados indicam que ambos os grupos exibem favoritismo implícito do endogrupo e que, este favoritismo é mais baixo quando realizam o IAT em L2 (vs. L1). O estatuto percebido da língua não moderou este efeito. No entanto, a língua em que era apresentado o questionário moderou o efeito. Fazer um IAT em L2 (vs. L1) reduziu o favoritismo endogrupal apenas quando o questionário foi apresentado em L1. Nas atitudes explícitas os participantes Mexicanos exprimiram preferência pelo endogrupo, enquanto os participantes Americanos exprimiram uma surpreendente preferência pelo exogrupo. Os resultados são discutidos com referência a pesquisas anteriores sobre bilinguismo e relações intergrupais. |
Degree: | Mestrado em Psicologia das Relações Interculturais |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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