Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/22974
Autoria: Ferreira, Catarina Falcão da Palma
Orientação: Costa, Patrícia Lopes
Data: 15-Jul-2021
Título próprio: Intervention proposal in a public basic and secondary school in Portugal: crucial leadership competencies to cope with change
Referência bibliográfica: Ferreira, C. F. da P. (2021). Intervention proposal in a public basic and secondary school in Portugal: crucial leadership competencies to cope with change [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22974
Palavras-chave: Education
Imposed change
Public schools
Leadership
Competencies
COVID-19
Educação
Mudança imposta
Escola pública
Liderança
Competências -- Skills
Resumo: Education is one of the most important pillars of our society, thus, there’s a constant need of adapting to new contexts. Currently, we are facing the Covid-19 pandemic, which impacted schools and demanded imposed change. This project, conducted in a Portuguese public basic and secondary school, aims at developing an intervention proposal under the assessment of the pandemic’s impact in such organizations and what the crucial leadership competencies are while dealing with this unprecedent situation. Hence, a literature review on the topic was performed, comprising a framing of the current conditions and relevant constructs to cope with change. Examples of the last, are reflexivity, psychological safety, transformational leadership and adaptivity. This review led to the diagnosis and the intervention proposal development, following, respectively, Porras’ (1992) and Kurt Lewin’s (1947) change models. The diagnosis encompassed the conduction of interviews with the leadership, focus groups with teachers, and questionnaires to the teachers and students. From these, the needs of the school arose, and topics such as exhaustion; weak support from the Leadership and the colleagues; low digital skills, resources, and technologies’ integration; and weak internal communication were mentioned. Hence, several intervention proposals framed by the Job Demands and Resources model by Bakker et al. (2014) were developed to improve health and well-being at the school; improve internal communication; promote psychological safety; provide job control; and develop leadership competencies. All the proposals are presented in this project, as well as their desired effects. The limitations and future progress are also considered.
A Educação é um pilar crucial da nossa sociedade, sofrendo uma necessidade constante de adaptação a novos contextos. Atualmente, estamos a enfrentar a pandemia Covid-19, que impactou as escolas e lhes impôs mudanças. Este projeto, implementado numa Escola Pública Básica e Secundária Portuguesa, pretende desenvolver uma proposta de intervenção, com base na perceção do impacto da pandemia nestas organizações e de quais as competências de liderança necessárias para lidar com situações semelhantes. Deste modo, foi efetuada uma revisão de literatura, contendo uma contextualização da atualidade e vários conceitos relevantes para lidar com a mudança, como a reflexividade, segurança psicológica, liderança transformacional e adaptação. Esta revisão levou ao diagnóstico, baseado no modelo da mudança de Porras (1992), e à proposta de intervenção, com base no modelo da mudança de Kurt Lewin (1947). O diagnóstico consistiu na condução de entrevistas com a liderança, grupos focais com professores, e questionários enviados aos alunos e professores. Destes, extraíram-se dificuldades da escola, tais como a exaustão; falta de suporte por parte da Liderança; baixas competências digitais, recursos e integração tecnológica; e fraca comunicação interna. Foram, assim, desenvolvidas propostas de intervenção inseridas no modelo das Exigências e Recursos do Trabalho, desenvolvido por Bakker et al. (2014), de forma a melhorar a saúde e bem-estar dos alunos e professores; melhorar a comunicação interna; promover a segurança psicológica; providenciar controlo do trabalho; e desenvolver competências específicas de liderança. As propostas são desenvolvidas neste projeto, bem como os seus efeitos esperados. As limitações e progresso futuro também são discutidos.
Designação do grau: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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