Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/22924
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dc.contributor.advisorLuís, Daniela Cristina dos Anjos Penela-
dc.contributor.advisorCardoso, Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos-
dc.contributor.authorMartins, Ana Filipa Camarão-
dc.date.accessioned2021-07-14T11:33:10Z-
dc.date.available2021-07-14T11:33:10Z-
dc.date.issued2021-07-05-
dc.date.submitted2021-06-
dc.identifier.citationMartins, A. F. C. (2021). Ericeira’s destination personality and the impact of the world surfing reserve recognition: The local stakeholders’ perspective [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22924pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/22924-
dc.description.abstractThis study’s purpose was to uncover Ericeira’s destination personality from local stakeholders’ perspective, informed by sense of place, and to understand if Ericeira’s recognition as World Surfing Reserve, influences or impacts the perception of destination personality by tourism’s suppliers, since the recognition seemed to be a catalyst for local destination branding. Moreover, the study aimed at understanding if CMM’s brand identity development for brand “Ericeira”, as Ericeira’s DMO, matches local stakeholders’ destination personality perceptions, as the latter will determine visitors’ destination image of Ericeira in their direct interactions during tourism consumption. To fulfill the goals above, a survey was conducted with local tourism stakeholders, in which questions about destination personality and differentiating attributes/features, and about the perceived impact of the WSR recognition were posed. Analysis of results showed the WSR recognition isn’t a determinant of destination personality from Ericeira’s tourism supply-side, but it’s perceived as having a direct positive impact on local tourism development and growth. Yet, it was noticeable that local stakeholders don’t overall view surf as something that makes Ericeira a unique tourist destination, while CMM positions Ericeira as a surf and nature tourism destination. Furthermore, results indicate CMM’s formulation of brand “Ericeira”’s identity and personality is generally in agreement with local stakeholders’ perspective on Ericeira’s personality, albeit some discrepancies were identified. This thesis bridges the lack of research done on destination branding and personality in surf tourism settings and opens the discussion towards determinants of destinations’ personalities and their impact on locals’ sense of place.por
dc.description.abstractEste estudo visou desvendar a personalidade do destino Ericeira, na perspetiva dos stakeholderslocais, e compreender o impacto/influência do reconhecimento Reserva Mundial de Surf (RSM) na perceção da personalidade do destino pelos fornecedores de turismo locais, visto que o reconhecimento possa ter catalisado a criação de uma marca para a Ericeira. Mais, o estudo visou compreender se a identidade da marca “Ericeira”, desenvolvida pela CMM, enquanto Organismo de Gestão Turística, corresponde às perceções dos stakeholders locais relativamente à personalidade da Ericeira, pois a interação turística com estes determinará a imagem do destino formada pelos visitantes. Para tal, realizou-se um questionário com stakeholders locais, com questões sobre a personalidade e características/atributos diferenciados do destino, e sobre o impacto da RMS. Os resultados da análise mostram que o reconhecimento, apesar de não ser um determinante da personalidade percecionada pelos stakeholders locais, é percecionado como tendo impacto positivo no desenvolvimento do turismo local. De uma forma geral, os stakeholders locais não percecionam, holisticamente, o surf como um atributo diferenciador do destino, contudo a CMM posiciona a Ericeira como um destino de surf. Mais, os resultados indicam que a formulação da identidade e personalidade da marca “Ericeira”, pela CMM, está geralmente de acordo com a perspetiva dos stakeholders sobre a personalidade da Ericeira, embora algumas discrepâncias tenham sido identificadas. Esta dissertação contribui para a investigação sobre marcas e personalidade de destinos de surf e abre a discussão para determinantes da personalidade de destinos e seu impacto no sentimento de lugar dos locais.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectTourist destinationpor
dc.subjectDestination marketingpor
dc.subjectDestination brandingpor
dc.subjectDestination personalitypor
dc.subjectSense of placepor
dc.subjectSelf-congruitypor
dc.subjectDestino turísticopor
dc.subjectMarketing de destino turísticopor
dc.subjectBranding de destino turísticopor
dc.subjectPersonalidade de destino turísticopor
dc.subjectSentimento de lugarpor
dc.subjectCongruência com o própriopor
dc.titleEriceira’s destination personality and the impact of the world surfing reserve recognition: The local stakeholders’ perspectivepor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid202738230por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Hotelaria e Turismopor
dc.subject.jelM37-
dc.subject.jelZ33-
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economics-
dc.subject.jel1Z Other special topics-
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