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dc.contributor.advisorRamos, Nuno-
dc.contributor.advisorMoleiro, Carla-
dc.contributor.authorPederiva, Alice Martins-
dc.date.accessioned2021-01-28T11:07:39Z-
dc.date.available2021-01-28T11:07:39Z-
dc.date.issued2020-12-28-
dc.date.submitted2020-11-
dc.identifier.citationPederiva, A. M. (2020). How culturally competent are Portuguese immigration and borders services’ workers?: A qualitative perspective from the users [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21616pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/21616-
dc.description.abstractPortugal has grown as a migratory destiny, and one of the mandatory encounters newcomers have is with the Immigration and Borders Services (SEF), responsible for managing entry, permanence, exit and removal of foreign citizens from Portuguese territory. One of its organizational values is to have proximity with foreigner citizens, although the nature of their work might promote viewing the unknown other as a potential threat. Still, good relationship with Border Management Services can set up a scenario that might facilitate migrants’ adjustment and wellbeing in the receiving country. For that, staff interacting with them should be culturally competent. Hence, this study aims to assess SEF workers’ cultural competence from the perspective of its users. Twelve interviews with three different types of migrants took place: migrant workers, international students and refugees. The semantic thematic analysis (Braun & Clarke, 2006) was made in light of the Multiple Dimensions of Cultural Competences (MDCC) Model (Sue, 2001). Four themes emerged: intercultural awareness, intercultural knowledge, intercultural skills and organizational competences. Those were subdivided in subthemes that represented competences: 5 for awareness, 2 for knowledge, 2 for skills and 3 for organizational competences. No difference was found between migrant workers, international students and refugees.por
dc.description.abstractPortugal cresceu como destino migratório nas últimas décadas e um dos encontros mandatórios que têm os recém-chegados é com o Serviço de Estrangeiros e Fronteiras (SEF), responsável pela entrada, permanência e remoção de cidadãos estrangeiros em território Português. Um de seus valores organizacionais é proximidade com cidadãos estrangeiros, embora a natureza de seu trabalho instigue a perspectiva do desconhecido como ameaça. Ainda assim, uma boa relação com o serviço de gerenciamento de fronteiras pode promover um cenário que facilite o bem-estar de migrantes no país de acolhimento. Para isso, os trabalhadores do SEF que interagem deveriam ser competentes culturalmente. Assim, este estudo objetiva avaliar as competências culturais dos trabalhadores do SEF na perspectiva dos usuários. Foram feitas doze entrevistas com três tipos diferentes de migrantes: migrantes trabalhadores, estudantes internacionais e refugiados. A análise temática semântica (Braun & Clarke, 2006) foi feita à luz do Modelo de Múltiplas Dimensões de Competências Culturais (MDCC) (Sue, 2001). Quatro temas emergiram: consciência, conhecimento, habilidades e competências organizacionais. Eles foram subdivididos em subtemas representando competências: 5 para consciência, 2 para conhecimento, 2 para habilidades e 3 para competências organizacionais. Nenhuma diferença expressiva entre trabalhadores internacionais, estudantes internacionais e refugiados foi encontrada.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectCultural competencespor
dc.subjectBorder management servicespor
dc.subjectBorder policepor
dc.subjectImmigration and borders servicespor
dc.subjectUser-based perspectivepor
dc.subjectCompetências culturaispor
dc.subjectServiços de gerenciamento de fronteiraspor
dc.subjectPolícia de fronteiraspor
dc.subjectServiço de Estrangeiros e Fronteiraspor
dc.subjectPerspectiva baseada no usuáriopor
dc.titleHow culturally competent are Portuguese immigration and borders services’ workers?: A qualitative perspective from the userspor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid202572978por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Psicologiapor
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia das Relações Interculturaispor
dc.subject.apa2910-
dc.subject.apa3000-
dc.subject.apa12900 Social processes and social issues-
dc.subject.apa13000 Social psychology-
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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