Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19713
acessibilidade
Title: Conceção de um sistema de controlo de gestão e performance numa empresa do sector da medicina dentária, com base no BSC
Authors: Almeida, Sara Filipa Vicente Mendes Pessoa de
Orientador: Rodrigues, José Azevedo de
Keywords: Estratégias
Sistema de controlo de gestão
Balanced Scorecard
Centros de responsabilidade
Medicina dentária
Management control system
Responsibility centers
Dentistry
Issue Date: 17-Jan-2020
Citation: ALMEIDA, Sara Filipa Vicente Mendes Pessoa de - Conceção de um sistema de controlo de gestão e performance numa empresa do sector da medicina dentária, com base no BSC [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19713>.
Abstract: No contexto atual das organizações, torna-se imperativo uma monitorização "just in time" da atividade, tanto do ambiente interno como externo, para criar vantagens competitivas sustentáveis e adaptar as organizações às constantes mudanças de paradigmas dos mercados onde operam. Para suprimir esta necessidade, foi desenvolvido em 1965, o conceito de Controlo de Gestão pelo autor Robert Anthony, que consiste na criação de um conjunto de instrumentos que permitam envolver e alinhar todos os membros da organização para o cumprimento dos objetivos, de acordo com a estratégia implementada. Neste tema, insere-se a ferramenta de controlo de gestão estratégica Balanced Scorecard (BSC), que permite envolver a gestão de topo à atividade operacional, ligando o controlo operacional de curto prazo com a visão e estratégia de longo prazo, a partir da implementação de fatores críticos de sucesso. A abrangência de indicadores financeiros que reportam ao passado e indicadores não financeiros, como a satisfação dos clientes, a performance e inovação dos colaboradores e a excelência dos processos internos são determinantes para um desempenho financeiro futuro exímio. No presente trabalho de projeto é elaborado uma proposta de BSC no universo de uma empresa de prestação de serviços na área da Medicina Dentária, sediada na região do Algarve. Da proposta, será apresentado o mapa estratégico que traduz a visão e missão da organização a médio-longo prazo, com base nos fatores críticos de sucesso, para permitir criar um modelo de avaliação de desempenho equilibrado e justo, com base na definição de uma estrutura organizativa em centros de responsabilidade.
In the current context of organizations, it is imperative to monitor "just in time" activity, both the internal and external environment, in order to create sustainable competitive advantages and adapt organizations to the constant changes of paradigms of Markets where they operate. To suppress this need, the concept of management control by author Robert Anthony was created in 1965, which consists in the creation of a set of instruments to involve and align all members of the Organization in order to fulfil the Objectives, according to the strategy implemented. In this theme, the Strategic Management Control "tool" Balanced Scorecard (BSC) is inserted, which allows to involve top management to operational activity, connecting short-term operational control with long-term vision and strategy, from the Implementation of critical success factors. The breadth of financial indicators that report to the past and non-financial indicators, such as customer satisfaction, performance and innovation of employees and the excellence of internal processes are determinant for a financial performance Expert future. In the present project, a BSC proposal is elaborated in the universe of a service company in the area of Dental medicine, headquartered in the Algarve region. From this proposal, the strategic map will be presented that translates the vision and mission of the Organization in the medium-long term, based on the critical success factors, in order to create a balanced and fair performance evaluation model, based on the definition of an organizational structure in responsibility centers.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19713
Thesis identifier: 202381889
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
master_sara_pessoa_almeida.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.