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http://hdl.handle.net/10071/19674
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Title: The franchising effect on earnings management: evidences from lodging and restaurant industry
Authors: Freitas, Sílvia Cardoso de
Orientador: Dias, Paulo Jorge
Penela, Daniela
Keywords: Earnings management
Franchising
American lodging firms
American restaurant firms
Empresas americanas de hospedagem
Empresas americanas de restaurantes
Issue Date: 6-Dec-2019
Citation: FREITAS, Sílvia Cardoso de - The franchising effect on earnings management: evidences from lodging and restaurant industry [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19674>.
Abstract: Earnings management behavior has become predominant within several firms. With this regard, literature has attempt to place earnings management determinants in many industries. Although earnings management had been extensively studied, only recent literature regarding earnings management in franchise restaurants had expose franchising as a firm characteristic that induce significant differences in the behavior of earnings management. However, very few researches have been performed concerning the relationship of earnings management in franchising field. The main purpose of this research was to analyze the effect of degree of franchising (𝐷𝑂𝐹𝑖,𝑡 ) on earnings management and compare the impact on restaurant and lodging industries. Main finding pointed that exist a positive relationship between the degree of franchising and earnings management (𝐷𝐴𝐶𝐶𝑖𝑡), estimated though Modified Jones model. Further, the effect of (𝐷𝑂𝐹𝑖,𝑡 ) on earnings management is weaker for restaurant firms when compared to lodging firms.
Earnings management revelou-se uma prática recorrente em diversas empresas. Nesse sentido, a literatura tem direcionado os seus esforço para estabelecer determinantes que expliquem a prática de earnings management em variados setores. Embora a prática de earnings management tenha sido extensivamente estudado, apenas literatura recente sobre earnings management em restaurantes franchisados expôs o franchising como uma característica das empresas que induz a diferenças significativas no comportamento de earnings management. Contudo, a investigação realizada sobre esta temática, na sua relação especifica com o franchising, é bastante restrita. O objetivo primordial da presente dissertação consiste em analisar o efeito do grau de franchising (𝐷𝑂𝐹𝑖,𝑡) no earnings management e comparar o seu impacto no sector dos restaurantes e do alojamento. A principal conclusão aponta para a existência de uma relação positiva entre o grau de franchising e o earnings management (𝐷𝐴𝐶𝐶𝑖𝑡), estimado através do modelo Modified Jones. Adicionalmente, foi verificado que o efeito do (𝐷𝑂𝐹𝑖,𝑡) no earnings management é mais fraco para as empresas de restauração quando comparado às empresas de alojamento.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19674
Thesis identifier: 202367185
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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