Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/19582
Autoria: Martins, Catarina Barros Saraiva
Orientação: Möhring, Monika Maria
Silva, João Manuel Vilas-Boas da
Data: 17-Dez-2019
Título próprio: Developing a model to analyse the overall equipment effectiveness in order to add value in a B2B context
Referência bibliográfica: Martins, C. B. S. (2019). Developing a model to analyse the overall equipment effectiveness in order to add value in a B2B context [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19582
Palavras-chave: Service development
Total productive maintenance
Overall equipment effectiveness
Root cause analysis
Resumo: Nowadays, due to the increasing competition level, companies must find ways to differentiate. Service development can be a differentiating factor when compared to low-cost competitors. It may provide ways to identify and address specific customer needs by delivering innovative business solutions by regular support and direct contact, which can ultimately be translated into a source of competitive advantage. This business project emerges from the need of the company to improve its competitive position. Following a market analysis, it was concluded that the way to do it was to focus on a specialized range of services centred on industrial systems automation, offering a standardized portfolio of automation products as the basis for customized solutions. To this end, the company has created a questionnaire that allows it to get an overview of the customers' plants’ procedures and identify their equipment’s failures and needs. The goal of this business project consists on developing a model that, through the results analysis of the questionnaire, generates recommendations based on the company’s products, which will allow the company to solve the previously identified failures and add value to its customers. The philosophy used in creating the recommendations is the Total Productive Maintenance. Moreover, the model has been tested by a real customer to verify its feasibility. In the future, the expected outcome is to link these recommendations to potential services that will enable the company to offer not only products but a solution containing the product and all activities necessary for its best working performance.
Atualmente, devido ao crescente nível concorrencial, as empresas necessitam de identificar formas para se diferenciar. O desenvolvimento de serviços pode ser um fator diferenciador no relacionamento entre empresa e cliente comparativamente com os concorrentes de baixo custo. Através dos serviços, é possível identificar e atender às necessidades específicas dos clientes, oferecendo soluções comerciais inovadoras através de suporte regular e contacto direto, o que se pode traduzir numa fonte de vantagem competitiva. Este projeto surge da necessidade da empresa melhorar a sua posição competitiva. Após análise do mercado, concluiu-se que a estratégia para o fazer seria através do foco numa gama especializada de serviços focados na automação de sistemas industriais, oferecendo um portfólio padronizado de produtos na área da automação como base para a oferta de soluções personalizadas. Para isso, a empresa criou um questionário que permite obter uma visão geral dos procedimentos nas fábricas dos clientes, e detetar as suas falhas e necessidades. O objetivo deste projeto passa por desenvolver um modelo que, através dos resultados do questionário, tem a capacidade de gerar recomendações, baseadas nos produtos da empresa, que permitam solucionar as falhas previamente identificadas, gerando valor aos seus clientes. A filosofia utilizada na criação das recomendações é a "Total Productive Maintenance". O modelo foi testado por um cliente real para verificar a sua viabilidade. No futuro, a intenção será vincular as recomendações a potenciais serviços que permitirão à empresa oferecer não apenas produtos, mas uma solução constituída pelo produto e todos as atividades necessárias à sua melhor funcionalidade.
Designação do grau: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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