Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19421
acessibilidade
Title: NikeiD: case study on footwear customization
Authors: Pereira, David José Nunes
Orientador: Fernandes, Alexandra Etelvina Martins Marques
Keywords: Athletic footwear
Mass customization
Strategy
Sportswear retail
Calcado atlético
Customização em massa
Estratégia
Retalho de moda desportiva
Issue Date: 22-Nov-2019
Citation: PEREIRA, David José Nunes - NikeiD: case study on footwear customization [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19421>.
Abstract: The relation between companies and consumers has never been so close, and consumers are claiming more responsibility and more transparency from organizations. Successful companies are leveraging these demands by incorporating consumers into their enhanced network. With this, the amount of interchangeable feedback between the two increases exponential, aiming to reduce the gap between the final product and the consumer’s demands. Plus, in the last years consumers have started to vocalize the need for unique products, that give the opportunity to express their own sense of style without the freighting idea of being copied. This new paradigm is called co-creation, in which consumers are part of the creation process, either by giving feedback to companies or actually designing the product/service that suits them the most. Therefore, customization platforms have become very popular solution among fashion companies, an option that tries to give the opportunity to consumers to design their own piece of fashion. Back in 2000, Nike unveiled its customization platform – NikeiD – as part of its innovation commitment. Nowadays, this digital platform has transformed into the leading brand, yet showing some fragilities, in areas like service and experience. The case study offers the authors point of view over Mass Customization, NikeiD offering and market competitive analysis. Furthermore, the case study aims to give the best tools to readers, so they are able to investigate further possibilities and outcomes for the future.
A relação entre empresas e consumidores nunca foi tão estreita, já que estes exigem cada vez mais responsabilidade e transparência por parta das organizações. Empresas bem-sucedidas estão a tirar partido destas mesmas exigências, incorporando os consumidores nas suas redes de comunicação. Com isto, a quantidade de informação intercambiável entre as duas partes tem crescido exponencialmente e consequentemente o aumento da capacidade das empresas em servir eficazmente a procura. Para além disto, nos últimos anos tem havido uma crescente procura por ofertas únicas, uma vez que permitem que cada consumidor seja capaz de revelar a sua própria personalidade, sem o receio de ser copiado. Algumas empresas cientes desta necessidade, criaram canais de comunicação, para que os consumidores transmitam comentários às empresas, ou até participarem no processo de criação. Como tal, plataformas de customização têm-se tornado populares entre as empresas de moda, uma opção que visa criar oportunidades ao consumidor de desenhar a sua própria peça. No ano de 2000, a Nike lançou a sua plataforma de customização – NikeiD – como parte do compromisso de ser uma empresa inovadora. Nos dias que correm, esta plataforma digital é a marca líder, ainda que mostre algumas debilidades, nomeadamente em áreas como serviço e a experiência. O caso de estudo oferece o ponto de vista acerca dos desafios do mercado de customização através da plataforma NikeiD, assim com uma visão sobe as tendências do mercado. Para além disto, visa oferecer as melhores ferramentas para que os leitores sejam capazes de investigar possíveis cenários futuros deste mercado.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19421
Thesis identifier: 202338983
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_David_Nunes_Pereira.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.