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http://hdl.handle.net/10071/18860
acessibilidade
Title: Social media as a communication tool for small and medium enterprises: lessons learned on best practices for companies with limited budget
Authors: Barata, Joana Amaro
Orientador: Souto, Daniela Langaro da Silva do
Keywords: Small and medium enterprises
Digital marketing
Social media
Best practices
Marketing digital
PME Pequenas e Médias Empresas
Rede social
Boas práticas
Imagem de marca
Issue Date: 24-Jul-2019
Citation: BARATA, Joana Amaro - Social media as a communication tool for small and medium enterprises: lessons learned on best practices for companies with limited budget [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/18860>.
Abstract: In businesses nowadays, social media is essential to reach and interact with potential customers, with the goal of increasing brand awareness, sales, ROI, and customer acquisition and retainment. In this dissertation, best practices on social media communication for small and medium enterprises with a limited budget are determined. This research conducted qualitative and quantitate studies, where eight in-depth interviews took place with the goal of better understanding how marketing in SMEs works and a content analyses on 1087 LinkedIn posts was done to test the proposed hypotheses. Based on the literature, nine hypotheses were proposed, studying the impact that variables such as vividness and interactivity had on the number of likes, number of comments and engagement. Results based on the literature show that more followers on brand pages and curated content on brand posts have a positive impact on engagement. Human faces on brand posts do not have an impact on engagement. Furthermore, the higher the level of vividness, the higher the number of likes. On the contrary, low and medium interactivity factors and giveaways brand posts have a negative impact on the number of likes and a high level of interactivity do not impact on the number of likes. Additionally, the higher the level of vividness, the higher the number of comments and interactivity in brand posts does not have an impact on the number comments. At last, theoretical and practical implications are exposed and future studies are proposed.
Nas empresas de hoje em dia, as redes sociais são essenciais para alcançar e interagir com potenciais clientes, com o objetivo de aumentar a visibilidade da marca, vendas, ROI, e aquisição e retenção de clientes. Nesta dissertação, são determinadas as melhores práticas em comunicação de redes sociais para pequenas e médias empresas com um orçamento limitado. Esta pesquisa realizou estudos qualitativos e quantitativos, onde se realizaram oito entrevistas com o objetivo de melhor compreender como o marketing nas PME funciona e uma análise de conteúdo em 1087 posts do LinkedIn foi conduzida para testar as hipóteses propostas. Com base na literatura, foram determinadas nove hipóteses, estudando o impacto que variáveis como vivacidade e interatividade têm no número de gostos, comentários e engajamento. Os resultados baseados na literatura mostram que mais seguidores em páginas de marcas e conteúdo curado em posts de marca têm um impacto positivo no engajamento. Rostos humanos em posts de marca não têm impacto no engajamento. Além disso, quanto maior o nível de vivacidade, maior o número de gostos. Pelo contrário, os fatores de baixa e média interatividade e os posts de marca de brindes têm um impacto negativo sobre o número de gostos e um alto nível de interatividade não afeta o número de gostos. Além disso, quanto maior o nível de vivacidade, maior o número de comentários e interatividade em posts de marca não tem um impacto sobre o número de comentários. Finalmente, implicações teóricas e práticas são expostas e futuros estudos são propostos.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/18860
Thesis identifier: 202266893
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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