Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/15827
Full metadata record
acessibilidade
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLoureiro, Sandra Maria Correira-
dc.contributor.authorPinto, Luísa Maria dos Santos Jorge Teixeira-
dc.date.accessioned2018-05-17T13:47:15Z-
dc.date.available2018-05-17T13:47:15Z-
dc.date.issued2017-11-21-
dc.date.submitted2017-10-
dc.identifier.citationPINTO, Luísa Maria dos Santos Jorge Teixeira - Exploring the role of portuguese brands'actions on social media on consumer engagement [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/15827>.pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/15827-
dc.descriptionM300, M310por
dc.description.abstractWith the progressive evolution of technology, digital communications and social media quickly turned into an indispensable practice of people’s daily lives. At the same time, from a consumer point of view, individuals crave more than just transactional exchanges, they want to bond, connect with brands and engage in two-way communications. As a result, marketers saw a real opportunity in social media, as an instrument to nurture relationships, interact with consumers and increase engagement. However, due to the lack of literature concerning the impact of brand-owned communities on users' behaviour, this study aims to comprehend the role of firm-generated content on consumer engagement, investigating for that purpose, three Portuguese brand fan pages on Facebook and Instagram. In order to do so, two complementary topics connected to the subject were also investigated online relationship cultivation strategies, and the combination of traditional and digital communications- to achieve a more realistic perspective regarding marketing communications in the digital world. Results showed that brands implement interactivity and involvement strategies on Facebook and Instagram as a way to connect and boost consumer's participation. Additionally, fans respond better to photo-based posts and most commonly react to those posts through "likes". Finally, regarding engagement rate, Instagram scored higher than Facebook.por
dc.description.abstractCom a progressiva evolução da tecnologia, as comunicações digitais e os "social media" rapidamente se tornaram numa parte indispensável da rotina diária da maioria dos cidadãos. Ao mesmo tempo, enquanto consumidores, os indivíduos procuram estabelecer relações com as marcas que se estendam para além das transações. Ambicionam conseguir identificar-se e relacionar-se, envolvendo-se num diálogo que valorize a comunicação entre as duas partes. Consequentemente, os "marketers" vislumbraram uma excelente oportunidade nos social media como uma ferramenta útil para cultivar relações, interagir com os consumidores e aumentar o compromisso ("engagement"). No entanto, devido à falta de literatura acerca do impacto das comunidades "online" geridas por marcas no comportamento dos usuários, este estudo pretende compreender o papel do conteúdo gerado pelas empresas ("firm-generated content") no compromisso dos consumidores (consumer engagement). Para tal, 3 páginas de marcas portuguesas vão ser estudadas no Facebook e no Instagram. Adicionalmente, dois tópicos complementares a este tema foram investigados - estratégias de cultivação de relações e a combinação entre comunicações tradicionais e digitais - de modo a obter uma perspectiva mais realista acerca das comunicações em marketing no mundo digital. Os resultados demonstram que as marcas implementam estratégias de interatividade no Facebook e Instagram de modo a criar ligações e aumentar a participação dos consumidores. Foi também possível verificar que os seguidores preferem interagir com "posts" que contenham fotografias e que a reação mais comum a esses posts se dá através de gostos/"likes2. Por fim, analisando a taxa de compromisso, foi possível verificar que o Instagram permite atingir níveis mais elevados desta variável do que o Facebook.por
dc.language.isoporpor
dc.rightsrestrictedAccesspor
dc.subjectFirm-generated contentpor
dc.subjectConsumer engagementpor
dc.subjectSocial mediapor
dc.subjectBrand fan pagespor
dc.subjectEstratégias de marketingpor
dc.subjectComportamento do consumidorpor
dc.subjectMarketing eletrónicopor
dc.subjectRede socialpor
dc.subjectMarcapor
dc.subjectPortugalpor
dc.titleExploring the role of portuguese brands'actions on social media on consumer engagementpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid201762544por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Outras Ciências Sociaispor
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpor
dc.date.embargo2020-05-17
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
luisa_teixeira_pinto_diss_mestrado.pdf4.58 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.