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http://hdl.handle.net/10071/15774
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Title: The influence of network relationships in the internationalization of startups: case study: Dreamshaper
Authors: Castro, João Tiago Macias de
Orientador: Laureano, Luís Miguel da Silva
Keywords: Internationalization
Network
Startup
Social capital
Internacionalização
Capital social
Start-up
Estudo de casos
Issue Date: 9-Nov-2017
Citation: APELIDO, Nome - Título: subtítulo [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, Ano. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/ >.
Abstract: Social capital embedded in the firms' scope points out networks as preponderant in order startups may succeed within international geographies. The structural and relational outlook of networks is complex and the role played by different types of network relationships on helping startups overcoming liabilities of foreignness and lack of resources is not fully understood by the existent literature. The purpose of this thesis is to investigate how a determined type of network relationship influences the internationalization of a startup in international markets in an attempt to reduce the degree of uncertainty proper of such scenarios. A single case study under a chosen software startup was the used method to conduct the exploration of the subject in a qualitative manner, being that the data was mainly collected through semi-structured interviews with the founders of the selected startup. The encountered findings demonstrated that the environment regarding the scope of networks is highly dynamic as the morphology of such connection ties changes with the course of the process of internationalization. Furthermore, the characteristics of the founders have also been revealed to be determinant for the foreign expansion of a small firm aiming to internationalize.
O capital social incorporado no âmbito de empresas aponta as redes de relações como preponderantes para que as startups possam ter sucesso em geografias internacionais. A perspetiva estrutural e relacional das redes de relações é complexa e o papel desempenhado por diferentes tipos de relações de rede em ajudar as startups a ultrapassar as dificuldades de custos em operar internacionalmente e da falta de recursos não é totalmente compreendido pela literatura existente. O propósito desta tese é investigar como um determinado tipo de relação de rede influencia o processo de internacionalização de uma startup numa tentativa de reduzir o grau de incerteza próprio de tais cenários. Um caso de estudo único foi o método utilizado para a exploração do tema de uma forma qualitativa, sendo que os dados foram maioritariamente recolhidos através de entrevistas semiestruturadas com os fundadores da startup escolhida. Os resultados encontrados demonstraram que o ambiente a respeito do âmbito das relações de rede é altamente dinâmico já que a morfologia de tais laços de ligação modifica-se com o decorrer do processo de internacionalização. Para além disso, as características dos fundadores revelaram-se também determinantes para a expansão de pequenas empresas que ambicionam internacionalizar-se.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/15774
Thesis identifier: 201761289
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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