Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/15254
acessibilidade
Title: Leader's sensegiving and promotion of team sensemaking: implications for team effectiveness in face of temporal team conflict
Authors: Broda, Agnieszka
Orientador: Passos, Ana Margarida
Keywords: Leader’s sensegiving
Team sensemaking
Temporal conflict
Shared temporal cognition
Team effectiveness
Gestão de recursos humanos
Comportamento organizacional
Equipa de trabalho
Liderança
Eficácia
Mediação de conflitos
Issue Date: 10-Nov-2017
Citation: BRODA, Agnieszka - Leader's sensegiving and promotion of team sensemaking: implications for team effectiveness in face of temporal team conflict [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/15254>.
Abstract: In the modern organizations where work is to a far extend based on teamwork, identifying the conditions supporting team effectiveness is crucial. In the present research the leader’s sensegiving and leader’s promotion of team sensemaking are analysed as potential moderators of the relationship between temporal team conflict and team effectiveness. The intragroup conflict has been studied in the literature in many context, however, not much attention has been given to leader’s sensegiving in a conflict situation. The present research aims to fill this gap by analysing relationship between the leader’s sensegiving and leader’s promotion of team sensemaking with team effectiveness, through their moderation of negative effects of conflict. As the result of the analysis, the hypothesis of the moderating effect of leader’s sensegiving and leader’s promotion of sensemaking was not supported while investigating temporal conflict, however, in the further analysis of other types of intragroup conflict leader’s promotion of sensemaking showed to have a significant moderating effect on the negative relationship between task conflict and team effectiveness, through reduction of the detrimental effect. Further research is suggested to extend the results of this relevant area of investigation.
Em organizações modernas, onde maior parte do trabalho é baseado em equipas, a identificação de condições que apoiem a eficácia de equipa é de grande importância. No presente trabalho o sensemaking do líder e promoção de sensemaking pelo líder são analisados como potenciais moderadores de relação entre o conflito temporal e a eficácia de equipa. O conflito temporal foi estudado em vários contextos, no entanto pouca atenção foi dada ao papel de sensemaking do líder em situações de conflito. O presente trabalho tem o objetivo de responder a esta lacuna, oferecendo a análise de relação de sensegiving do líder e de promoção de sensemaking pelo líder, com a eficácia de equipa, através das suas moderações de efeitos negativos de conflito. Como o resultado da análise, as hipóteses sobre o efeito de moderação de sensesegiving do líder, e de promoção de sensemaking pelo líder, não foi suportada em relação ao conflito temporal. Porém, a promoção de sensemaking pelo líder teve um efeito de moderação significativo para a relação negativa entre o conflito de tarefa e a eficácia de equipa, através de redução do efeito negativo. Continuação de investigação nesta área relevante é recomendada com o objetivo de extensão de resultados.
Description: JEL Classification System: D23 Organizational Behavior; O15 Human Resources, Human Development.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/15254
Thesis identifier: 201751968
Designation: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Agnieszka Broda_Master Thesis.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.