Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/14490
acessibilidade
Title: Fatores de competitividade do micro cluster turismo de natureza no destino turístico região de turismo de Lisboa
Authors: Batista, Catarina Alexandra Ferreira de Jesus
Orientador: Figueiredo, Carlos
Keywords: Economia da empresa
Turismo
Natureza
Concorrência
Sustentabilidade
Lisboa
Turismo de natureza
Região de turismo de Lisboa
Áreas protegidas
Competitividade do destino turístico
Nature tourism
Lisbon tourism region
Protected areas
Competitiveness of the tourism destination
Issue Date: 2017
Citation: BATISTA, Catarina Alexandra Ferreira de Jesus- Fatores de competitividade do micro cluster turismo de natureza no destino turístico região de turismo de Lisboa [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/14490>.
Abstract: O turismo de natureza na região de turismo de Lisboa é a temática do nosso estudo. Procurámos caraterizar o turismo de natureza nesta região enquanto micro cluster que engloba várias entidades e atividades, bem como identificar os fatores determinantes para a competitividade deste destino, que devem ser considerados na atuação das várias entidades e nas definições das políticas públicas. Realizámos 16 entrevistas presenciais a representantes de entidades privadas e públicas: alojamentos, empresas de animação turística, operadores marítimo-turísticos, Turismo de Portugal, Entidade Regional de Turismo da Região de Lisboa, Instituto da Conservação da Natureza e Florestas e Câmaras Municipais. O estudo indica que o turismo de natureza apresenta uma evolução positiva e potencial nesta região que comporta várias áreas protegidas, muito embora um produto incipiente quando comparado com outros produtos turísticos. Os resultados do nosso estudo apontam para a existência de vários fatores determinantes para a competitividade deste destino turístico no que respeita ao turismo de natureza, destacando a importância da divulgação e promoção da oferta, das parcerias e do trabalho em rede. O estudo destaca que, na região de turismo de Lisboa, o produto turismo de natureza surge como um complemento ao turismo mais centrado na cidade e como forma de criar uma oferta turística mais diversificada numa rede de valor, contribuindo de forma positiva para a economia e para a competitividade do destino turístico.
Nature tourism, in the tourism region of Lisbon, is the primary focus of the current study. We have attempted not only to characterize nature tourism in this region as a micro cluster that encompasses several entities and activities, but also to identify the factors that determine the competitiveness of this destination and that should be taken into consideration in the performance of the various entities and in public policy definitions. We have conducted sixteen face to face interviews with representatives of private and public entities: accommodation, tourism entertainment companies, marine tour operators, Turismo de Portugal, Entidade Regional de Turismo da Região de Lisboa, Instituto da Conservação da Natureza e Florestas and Municipalities. The study indicates that nature tourism shows optimistic and potential development in this region that includes several protected areas, though it represents an incipient product when compared to other tourism products. The results of our study point to the existence of several determining factors that support the competitiveness of this tourism destination with regard to nature tourism, and stress the importance of promoting and advertising the offer along with fostering partnerships and networking. The study also highlights the emergence of the nature tourism product as a complement to the tourism sector that is more focused on the city, in the tourism region of Lisbon, and as a way to create a more diversified tourism offer in a network of value, contributing positively to the economy and to the competitiveness of the tourism destination.
Description: JEL classification: Z3 Tourism Economics, Z32 Tourism and Development
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/14490
Thesis identifier: 201720868
Designation: Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Dissertação completa Catarina Batista.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.