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dc.contributor.advisorRamos, Tânia Rodrigues Pereira-
dc.contributor.authorSilva, Rodrigo Ferreira da Rocha e-
dc.date.accessioned2017-05-24T12:00:58Z-
dc.date.available2017-05-24T12:00:58Z-
dc.date.issued2016-12-20-
dc.date.submitted2016-10-
dc.identifier.citationSILVA, Rodrigo Ferreira da Rocha e - The multi-compartment vehicle routing problem in the collection of recyclable municipal solid waste [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/13537>.pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/13537-
dc.descriptionJEL Classification System: C61 – Optimization Techniques; Programming Models; Dynamic Analysis R410 – Transportation: Demand, Supply and Congestion; Travel Time; Safety and Accidents; Transportation Noisepor
dc.description.abstractWaste production is an inevitable by-product of today’s society activities, and its collection is an essential public service. With an increase in population density and consequently in the production of waste, a growing concern on environmental sustainability came along. European and national legislation imposes material recycling, and in order to ensure the sector’s economic viability and offset the strong market regulation, companies seek to find more efficient alternatives. In a waste collection system, transportation costs represent approximately 70% of the total cost, meaning that routing decisions have a great impact on the financial sustainability of the companies in this sector. This mind-set led to the study of the operation of Valorsul, the company responsible for the collection of recyclable municipal solid waste in the western region of Portugal. This work intends to assess the impact on the distance travelled by using multi-compartment vehicles, collecting Paper and/Cardboard and Plastic and/Metal simultaneously, in comparison to the use of single compartmented vehicles, where only one material is collected at a time. To do so, a hybrid model was developed that firstly selects which collection points from the existing network are worth visit with multi-compartment vehicles, and then implements a heuristic to cluster and route those collection points. The proposed model was applied to a specific region of Valorsul system, and the results obtained suggest that the use of vehicles with multi-comparts is more beneficial than the use of vehicles with only one, reducing the total distance travelled.por
dc.description.abstractA produção de resíduos é um subproduto inevitável da atividade da sociedade atual, sendo a sua recolha um serviço público essencial. A acompanhar o aumento da densidade populacional, e consequentemente a produção de resíduos, existe uma crescente preocupação com a sustentabilidade ambiental. A legislação europeia e nacional impõe a reciclagem de materiais e, para garantir a viabilidade económica do setor e compensar a forte regulação do mercado, as empresas procuram alternativas mais eficientes. Num sistema de recolha de resíduos, o seu transporte representa cerca de 70% do custo total, o que significa que a definição de rotas tem um grande impacto na sustentabilidade financeira das empresas deste setor. O caso de estudo desta dissertação baseia-se na operação da Valorsul, empresa responsável por um sistema de recolha de resíduos recicláveis. Este trabalho pretende avaliar o impacto na distância percorrida comparando a utilização de veículos com múltiplos compartimentos, recolhendo os contentores de Papel e Plástico em simultâneo, e a utilização de veículos com um único compartimento, recolhendo um material de cada vez. Desta forma, foi desenvolvido um modelo híbrido que, numa primeira fase, seleciona os ecopontos que devem ser visitados por veículos com múltiplos compartimentos. Através do desenvolvimento de uma heurística, são definidas as rotas para recolher esses ecopontos. O modelo proposto foi aplicado a uma região específica do sistema da Valorsul, e os resultados obtidos sugerem que o uso de veículos com múltiplos compartimentos é mais benéfico (em termos de distância percorrida) do que o uso de veículos com apenas um.por
dc.language.isoporpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectWaste managementpor
dc.subjectTransportation managementpor
dc.subjectVehicle routingpor
dc.subjectMulti-compartment vehiclespor
dc.subjectGestão de resíduospor
dc.subjectPlaneamento dos transportespor
dc.subjectReciclagem de resíduospor
dc.subjectViabilidade económicapor
dc.titleThe multi-compartment vehicle routing problem in the collection of recyclable municipal solid wastepor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid201533952por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologiapor
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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