Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/12061
acessibilidade
Title: FRent Bike: bike business plan formulation using nine building blocks of business model concept
Authors: Adiluhung, Ridho Rakhmat
Orientador: Rosa, Álvaro Augusto da
Keywords: Business plan
Business model
Transportation
Innovation
Plano de negócio
Modelos de negócio
Transportes
Inovação
Indonésia
Issue Date: 2016
Citation: Adiluhung, Ridho Rakhmat -FRent Bike: bike business plan formulation using nine building blocks of business model concept [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/12061>.
Abstract: Tourism is one of the most potential business sectors in many cities in Indonesia, even for the country itself. The development of tourism sector relies on many aspects. One of them is mode of transportation. The idea of this study rises when the author sees the business opportunity that comes from the insufficiency of reliable public transportation in a city in Indonesia namely Yogyakarta. This study aims to formulate a business plan for a start-up company that will be called FRent Bike using nine building block of business model concept. The company itself will be a company that provides an innovative way to enable Yogyakarta’s visitors to get an access for reliable mode of transportation to support their mobility by using a mobile application called FRent Bike. When the plan is realized in the future, it is expected to support the development of tourism sector of the city and create a new economic activity that involves Yogyakarta’s citizen, visitors, and other related parties. This business plan is done after passing through several phases. The first phase is business model design using a methodology called customer insight. During this first phase the business model is designed based on customers’ perspective which aims to match the business model with the customers’ needs and wants. After the data from the customers is collected, it is then used as the foundation to design an appropriate business model that is suitable for the customers. Afterward, the planned business model is visualized in nine building blocks of business model canvas that roles as the blueprint of the company that is going to be established. To complete this business plan the author also adopts the business plan creation from several literature review by adding marketing, human resources, operation, and financial plan.
O turismo é um dos sectores de atividade com maior potencial económico em muitas cidades da Indonésia, até mesmo no próprio país. O desenvolvimento do sector do turismo depende de muitos aspetos. Um deles é o modo de transporte. A ideia deste estudo justifica-se ainda mais quando o autor vê que a oportunidade de negócio vem da insuficiência de transporte público fiável numa cidade na Indonésia, Yogyakarta. Este estudo tem como objetivo formular um plano de negócios para uma empresa start-up que será designada de FRent Bike, usando um conceito de modelo de negócio com uma estrutura de nove blocos, o Modelo Canvas. A própria empresa irá fornecer um serviço inovador para permitir que os visitantes de Yogyakarta possam obter um acesso fiável de transporte. Para apoiar a sua mobilidade, os visitantes poderão utilizar uma aplicação móvel designada por FRent Bike. Com a implementação deste negócio, espera-se contribuir para o desenvolvimento do sector do turismo da cidade e criar uma nova atividade económica que envolva os cidadãos de Yogyakarta, visitantes e outros stakeholders. O plano de negócio foi elaborado em cumprimento às várias fases do citado modelo. A primeira fase era a construção do modelo de negócio utilizando uma metodologia chamada “visão do cliente”, ou seja, a definição do negócio na perspetiva dos clientes e que visa combinar o modelo de negócio com as necessidades e desejos dos mesmos. Foram recolhidos dados juntos dos potenciais clientes que serviram de base para a conceção de um modelo de negócio adequado. Depois disso, o plano de negócio foi concebido com base na estrutura de nove blocos que integram o Modelo Canvas, orientando o projeto da empresa para a forma como esta irá ser estabelecida no futuro. Para completar o trabalho, o autor desenvolveu os planos de marketing, de recursos humanos, de operação e financeiro.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/12061
Thesis identifier: 201060450
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
THESIS_ Ridho Adiluhung.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.