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dc.contributor.advisorFerreiro, Maria de Fátima-
dc.contributor.authorLampreia, Pedro Miguel Pinto-
dc.date.accessioned2016-06-15T09:48:09Z-
dc.date.available2016-06-15T09:48:09Z-
dc.date.issued2015-
dc.date.submitted2015-10por
dc.identifier.citationLampreia, P. M. P. (2015). The public choice in the railway sector: Case studies in the Douro region [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/11446pt-PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/11446-
dc.description.abstractIn this study, which is going to start by approaching the most important concepts of the public choice theory, such as the two main views of the State, we are going to focus our attention on five railway lines placed in the North Interior of Portugal. Our journey is going to be initiated in the Douro Line. Then, we are going to travel along the four narrowed-gauge railway stretches which departed from some stations of the collector itinerary. Besides the Tua Line, there were three other stretches with architectural and tourism particular interest in this region of Portugal. All these itineraries were created not only to serve the most isolated populations but also to drain some regional products, such as the Reboredo Mountain iron mines, in Torre de Moncorvo. The appearance of the Plano de Modernização e Reconversão dos Caminhos-de-Ferro led to the closure of at least one linkage of these five railway lines, between 1988 and 1991. Two decades after, the new Plano Estratégico dos Transportes, launched in 2011, confirmed new suppressions in three of the four stretches which were still running. Using mainly qualitative methodology and approaching five case studies, this work has as the objective to enumerate the reasons which drove to the closure of the great majority of the Trás-os-Montes railway itineraries.por
dc.description.abstractNeste estudo, que começará por abordar os conceitos mais relevantes da teoria da escolha pública, tais como as duas principais visões do Estado, iremos focar a nossa atenção em cinco linhas férreas localizadas no Interior Norte de Portugal. O nosso roteiro irá iniciar-se na Linha do Douro. De seguida, iremos viajar pelas quatro vias-férreas de bitola estreita que partiam de algumas das estações do itinerário colector. Para além da Linha do Tua, existiam três outras vias com particular interesse arquitectónico e turístico nesta região de Portugal. Todos estes itinerários foram criados não apenas para servir as populações mais isoladas como também para escoar alguns produtos regionais, como o ferro das minas da Serra de Reboredo, em Torre de Moncorvo. O aparecimento do Plano de Modernização e Reconversão dos Caminhos-de-Ferro conduziu ao encerramento de pelo menos um troço destas cinco linhas ferroviárias, entre 1988 e 1991. Duas décadas mais tarde, o novo Plano Estratégico dos Transportes, lançado em 2011, confirmou novas supressões em três das quatro vias que ainda se encontravam operacionais. Utilizando metodologia predominantemente qualitativa e abordando cinco estudos de caso, este trabalho tem como objectivo enumerar as razões que presidiram ao encerramento da grande maioria dos itinerários ferroviários de Trás-os-Montes.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectPublic choicepor
dc.subjectTransportationpor
dc.subjectRailway transportationpor
dc.subjectDouro regionpor
dc.subjectEscolha públicapor
dc.subjectTransportes -- Transportpor
dc.subjectTransportes ferroviáriospor
dc.subjectRegião do Douropor
dc.titleThe public choice in the railway sector: Case studies in the Douro regionpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid201209969-
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão-
thesis.degree.nameMestrado em Economia-
dc.subject.jelH41-
dc.subject.jelR41-
dc.subject.jel1H Public economics-
dc.subject.jel1R Urban, rural, regional, real estate, and transportation economics-
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