Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11431
acessibilidade
Title: SCC, a case study of strategic marketing: drivers of success within hypercompetitive environment
Authors: Marques, André Mendes
Orientador: Esteves, Pedro
Keywords: Marketing
Strategy
Strategic marketing
Beer sector
Estratégias
Marketing estratégico
Cerveja
Issue Date: 2015
Citation: MARQUES, André Mendes - SCC, a case study of strategic marketing: drivers of success within hypercompetitive environment [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11431>.
Abstract: This master’s thesis is about a case study of strategic marketing, focused on beer sector in Portugal. It is focused on SCC which operates in a hypercompetitive market. 12 years ago, the beer market was clearly leaded by Super Bock, but notwithstanding, SCC has done a hard work on strategic marketing in order to turn this market concentrated, not only in a 2-player market, but mostly in a 2-brand market. Recently, the beer market in Portugal has been through very difficult times due to the economic situation of the country (in the last 7 years the consumption per capita reduced 14 liters), however, the sector remains attractive for companies that are consolidated and have a sustainable market position. The main conclusion to be drawn from the analysis of this case study is that the SCC should continue to focus on growing the business, allocating resources and expertise in innovation (a key success factor of this market) and on developing new products in order to increase its market share and become market leader. Through exploration of some instruments and frameworks from strategic marketing, this case study has 2 objectives: in one hand, from the strategic analysis, it aims to analyze the beer market and to identify the competitive advantages of SCC comparing to its competitors; on the other hand, from the strategy formulation, it aims to develop a STP analysis (to determine the objectives and strategies connecting the portfolio of SCC to the identified segments) and to define those who are the biggest challenges and recommendations for SCC continue to achieve success in the future in a sustainable way. Keywords:
Como objeto de estudo é utilizada a empresa SCC que atua num mercado hipercompetitivo. Há 12 anos atrás o mercado da cerveja era claramente dominado pela Super Bock, não obstante, a SCC, que tem feito um grande trabalho ao nível do marketing estratégico, conseguiu fazer com que o mercado passasse a ser concentrado, não só em 2 empresas, mas essencialmente em 2 grandes marcas. Mais recentemente, o mercado de cerveja em Portugal tem passado por momentos muito difíceis devido à situação económica do país (nos últimos 7 anos o consumo per capita reduziu 14 litros), no entanto, o sector continua a ser atrativo para as empresas que estão consolidadas e que têm uma posição de mercado sustentável. A grande conclusão que se retira da análise deste caso de estudo é que a SCC deve continuar a apostar no crescimento do negócio, concentrando recursos e competências na inovação (um fator crítico de sucesso deste mercado) e na criação de novos produtos, com o intuito de aumentar a sua quota de mercado e ser líder de mercado. Através da utilização de instrumentos e ferramentas provenientes do marketing estratégico, este estudo de caso tem 2 objetivos: por um lado, do ponto de vista da análise estratégica, visa analisar o mercado da cerveja e identificar as vantagens competitivas da SCC em comparação com os seus concorrentes; por outro lado, do ponto de vista da formulação estratégica, visa desenvolver uma análise STP (determinar os objetivos e as estratégias conectando o portfolio da SCC aos segmentos identificados) e definir aqueles que são os maiores desafios e recomendações para a SCC continuar a atingir sucesso no futuro de forma sustentada.
Description: JEL Classification System: M31 – Marketing and M10 – General Business Administration
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11431
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master Thesis_ André Marques_Versão Final.pdf5.72 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.