Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/10959
acessibilidade
Title: The influence of social media in the purchase decision process: the case of portuguese energy consumers
Authors: Cardoso, Nuno Tiago de Figueiredo
Orientador: Pereira, Hélia Gonçalves
Keywords: Indústria energética
Redes sociais
Netnografia
Social media
Energy industry
Netnography
Social networks
Social media
Issue Date: 2014
Citation: CARDOSO, Nuno Tiago de Figueiredo - The influence of social media in the purchase decision process: the case of portuguese energy consumers [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/10959>.
Abstract: Hoje em dia as redes sociais desempenham um papel fundamental na sociedade, as empresas necessitam de se adaptar a um novo mundo onde o consumidor está constantemente a evoluir, exigir e criar novas necessidades. A indústria energética não é exceção, os consumidores procuram cada vez mais informações sobre preços, serviços e novas formas de interação, logo os fornecedores de energia não podem ficar parados no tempo. A liberalização do mercado e a crise económica apenas vieram agudizar ainda mais essa necessidade. Torna-se, assim, especialmente relevante estar presente nestas novas plataformas, definindo uma estratégia consistente baseada não só no modelo de negócio mas também no consumidor e no mundo que o rodeia. Conceitos como social media, marketing viral e word-of-mouth são muito importantes para compreender o padrão de comportamento dos consumidores. Compartilhar experiências e informações é hoje um hábito automático e a opinião do consumidor deve ser o espelho das empresas para alcançar o sucesso. Esta investigação segue uma abordagem dedutiva, analisando primeiro os conceitos essenciais na pesquisa bibliográfica e incorporando a Netnografia como metodologia principal no estudo qualitativo.
Nowadays social networks play a key role in society, companies need to adapt themselves to a new world where the consumer is constantly evolving, creating new demands and needs. The energy industry is no exception, consumers are increasingly looking for information on prices, services and new forms of interaction, consequently the energy suppliers can´t stop in time. Market liberalization and the economic crisis have only exacerbated this need. It is especially important to be present on these new platforms, defining a consistent strategy based not only on the business model but also in the consumers and in the world around them. Concepts such as social media, viral marketing and word-of-mouth are very important to understand the pattern of consumer behavior. Sharing experiences and information is now an automatic habit and consumers´ opinion should be the mirror of businesses to succeed. This research follows a deductive approach, first analyzing key concepts in literature review and then incorporating Netnography as the main methodology in the qualitative study.
Description: JEL: L97, M31, M37, O33
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/10959
Thesis identifier: 201111160
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese_NunoCardoso.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.