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http://hdl.handle.net/10071/10229
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Title: An e-portrait of international business schools’ strategy: an exploratory study on business strategy and value proposition as reflected by internationally accredited business schools’ web sites
Authors: Santos, Maria João Sousa Inácio dos
Orientador: Pereira, Hélia Gonçalves
Keywords: Business school
Higher education
Strategy
Internet marketing
Escola de gestão
Ensino superior
Estratégia
Marketing digital
Issue Date: 2014
Citation: SANTOS, Maria João Sousa Inácio dos - An e-portrait of international business schools’ strategy: an exploratory study on business strategy and value proposition as reflected by internationally accredited business schools’ web sites [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/10229>.
Abstract: Surrounded by and born out of an increasingly borderless, competitive and customer-centred world, business schools are being pushed into replacing the typical educational ad-hoc management by a more strategic and market-driven approach. However, due to the so-claimed specificities of educational service and the academic ambitions of business schools, this path is neither consensual nor generalised. This study looks into international business schools’ web sites as a “shop window” to their choices of resources and interaction with the environment, as well as a “counter” where a service experience is provided to the different stakeholders. Therefore the web site content of a selected group of internationally accredited and/or ranked business schools across the globe has been explored, by analysing homepage content and specific pages about the school, for references to pre-defined strategy and marketing variables. Findings are that even among schools that share some common standards, there is a wide diversity of scenarios, where strategy and value are absent, vague or, in a few cases, well defined and differentiated. Many schools still need to be more strategic about their choices, while basing communication on a stronger value proposition for their customers. We did find traces of isomorphism, mainly in strategy statements, choice of stakeholders addressed and communicated value-in-use. By benchmarking other players, business schools competing internationally have the opportunity not only of guaranteeing they incorporate the must-have key success factors of the sector, but also to find, invest in and highlight the actual combination of resources, competencies and positioning that allow them an effective differentiation.
Num mundo cada vez mais global, competitivo e centrado no cliente, as escolas de negócio estão a ser forçadas a substituir o tradicional modelo de gestão ad-hoc por uma abordagem mais estratégica e orientada para o mercado. Mas, devido às alegadas especificidades da oferta educacional e às ambições académicas destas escolas, esta substituição não é consensual nem generalizada. Este estudo aborda os sítios na internet das escolas de negócios internacionais como uma montra para as suas escolhas de recursos e articulação com o ambiente envolvente, assim como um balcão onde é disponibilizada uma experiência aos vários interlocutores. Analisámos o conteúdo dos sítios de um grupo selecionado de escolas de negócios espalhadas pelo mundo e incluídas em rankings e/ou com acreditações internacionais, focando na primeira página e nas páginas sobre a escola, procurando referências a variáveis de estratégia e marketing pré-definidas. Concluímos que, mesmo entre escolas que se regem por orientações comuns, há uma grande variedade de cenários, onde a estratégia e o valor estão ausentes, pouco definidos ou, em poucos casos, claramente apresentados e de forma diferenciadora. Muitas das escolas necessitam ainda de serem mais estratégicas nas suas escolhas, baseando a sua comunicação no valor que aportam aos clientes. Encontrámos exemplos de isomorfismo, principalmente a nível da definição da estratégia, seleção de interlocutores e comunicação de valor. A comparação com outras escolas permitirá garantir não só que são incorporados os fatores críticos de sucesso, mas também que são encontrados, que se invista e sejam destacados os recursos, competências e posicionamento que permitirão uma diferenciação efetiva.
Description: I23 - Higher Education Research Institutions; M16 - International Business Administration
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/10229
Thesis identifier: 201032708
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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