Please use this identifier to cite or link to this item:
                
    
    http://hdl.handle.net/10071/9845| Author(s): | Merlini, Sara | 
| Date: | 2013 | 
| Title: | Jovens que transgridem: comunidades pessoais especializadas e circunscritas | 
| Collection title and number: | CIES e-Working Paper WP nº 160/2013 | 
| ISSN: | 1647-0893 | 
| Keywords: | Transgressão juvenil Comunidades pessoais Processos de regulação da violência na escola Youth transgression Personal communities School violence regulation processes | 
| Abstract: | No presente artigo apresentam-se os resultados de uma análise exploratória de
egorredes de jovens transgressores em três escolas da Área Metropolitana de
Lisboa. O recurso à análise de redes sociais permitiu chegar a conclusões
inéditas no estudo dos comportamentos de violência na escola. As tipologias
encontradas constituem um primeiro passo e uma oportunidade para o
desenvolvimento de pesquisas posteriores. A identificação dos indivíduos
centrais a nível individual e grupal aponta para a importância deste tipo de
análises pela possibilidade de contribuir para uma intervenção e um
acompanhamento dos jovens transgressores substantivamente mais informada
e focalizada. In this article we present the results of ego-networks exploratory analysis of young offenders from three schools in the Lisbon Metropolitan Area. The use of social network analysis allowed reaching unpublished conclusions in the study of school violent behaviors. The typologies found are the first step and an opportunity for the development of further research. Tracking central persons at an individual and group level points to the importance of this type of analysis, with the possibility of contributing to an intervention and followup of young offenders substantially more informed and focused. | 
| Peerreviewed: | Sim | 
| Access type: | Open Access | 
| Appears in Collections: | CIES-WP - Working papers | 
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| CIES-WP160_Merlini.pdf | 1,39 MB | Adobe PDF | View/Open | 
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
 
          











