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http://hdl.handle.net/10071/9632
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Title: The contribution of organizational intelligence: the case of Transportes Aéreos Portugueses
Authors: Christmann, Jens Peter
Orientador: Pereira, Leandro
Keywords: Knowledge management
Organizational intelligence
Value creation
Return on investment
Business process management
Gestão do conhecimento
Inteligência organizacional
Criação de valor
Retorno sobre o investimento
Gestão de processos de negócio
Issue Date: 2014
Citation: Christmann, Jens Peter - The contribution of organizational intelligence: the case of Transportes Aéreos Portugueses [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/9632>.
Abstract: Organizational knowledge management distinguishes an organizations management within business process management, aiming towards value creation and the achievement of Return on Investment. The current research aims to verify if the application of knowledge management within an international airline (TAP), results in organizational intelligence and leads towards value creation, applied through effective and efficient business process management. The approach therefore considers the conceptual framework of organizational intelligence. The applied methodology sustains, that the results are grounded on a case study realized within the current implemented projects of the selected airline. The information towards this research was gathered through the implementation of a survey with specific reference to the presently executed projects throughout the entire organization. The systematic approach of organizational intelligence grounds the application of further methodologies, such as competitive intelligence, value management and process maturity, to ensure the application of knowledge. The hypotheses are aligned towards the objective of the implemented survey, questioning the creation of value, the integration of knowledge management and in reference to business processes, defining the maturity levels within the organization. The survey accesses the hypotheses grounded on process maturity, leading to a strategic recommendation grounded on the results and organizational objectives. Through the management of process maturity, the results indicate that knowledge management is not successfully implemented and the procedures within the internal organizational processes of the airline request intense improvement towards value creation and the achievement of Return on Investment.
A gestão de conhecimento organizacional distingue a gestão de uma Organização no âmbito da gestão de processos de negócios, visando a criação de valor e a obtenção de Retorno sobre o Investimento. A presente pesquisa tem como objetivo verificar se a aplicação da gestão do conhecimento dentro de uma companhia aérea internacional (TAP) resulta em inteligência organizacional e leva à criação de valor, aplicada através de uma eficaz e eficiente gestão de processos de negócio. A abordagem considera, portanto, a estrutura conceitual de inteligência organizacional. A metodologia aplicada sustenta que os resultados são baseados num estudo de caso realizado dentro dos projetos correntemente implementados na mesma organização internacional de aviação. A informação para esta pesquisa foi recolhida através da aplicação de um inquérito com referência específica aos projetos atualmente executados em toda a organização. A abordagem sistemática de inteligência organizacional baseia a aplicação de outras metodologias, tais como inteligência competitiva, gestão de valor e maturidade do processo, para garantir a aplicação do conhecimento. As hipóteses estão de acordo com o objetivo do inquérito implementado, questionando acerca da criação de valor, da integração da gestão do conhecimento e fazendo referência aos processos de negócio, definindo os níveis de maturidade dentro da Organização. O inquérito acessa as hipóteses baseadas em maturidade do processo, levando a uma recomendação estratégica fundamentada nos resultados e objetivos organizacionais. Através da gestão de maturidade do processo, os resultados indicam que a gestão do conhecimento não é implementada com sucesso e os procedimentos dentro dos processos organizacionais internos da companhia aérea requerem uma melhoria intensa para a criação de valor e a obtenção de Retorno sobre o Investimento.
Description: Master in Business Administration. / JEL Classification System: M10 – General; L93 – Air Transportation
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/9632
Thesis identifier: 201036711
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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