Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/9445
acessibilidade
Title: (Des)envolvimento cultural e festivais de música: fundamentos para o projeto «Fábrica de Música»
Authors: Santos, Francisco Miguel Simões dos
Orientador: Vaz, Maria João
Neto, Pedro Pereira
Keywords: Festivais de música
Indústria cultural
Democratização cultural,
Cultura de massas
Music festivals
Cultural industry
Cultural democratization
Mass culture
Issue Date: 2014
Citation: NETO, Pedro Pereira - (Des)envolvimento cultural e festivais de música: fundamentos para o projeto «Fábrica de Música» [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/9445>.
Abstract: Os festivais de música registam um enorme crescimento e sucesso em Portugal, podendo ser hoje entendidos como um importante instrumento estratégico no que respeita ao (des)envolvimento social e económico. A presente investigação tem como propósito analisar estes eventos, para percebermos de que forma atuam e quais os impactos causados, considerando duas vertentes: uma mais direcionada para o desenvolvimento, onde a celebração destes eventos tem uma função dinamizadora dos territórios, aumentando a atratividade do local em que se insere, concebendolhe uma nova imagem, resultando num crescimento do turismo; outra verificando uma enorme capacidade na divulgação, aproximação e envolvimento cultural que estes eventos podem significar. O «Festival Músicas do Mundo» e o «Festival Paredes de Coura» mereceram uma particular atenção e análise, servindo para ilustrar a capacidade de alterar e melhorar a imagem dos locais que acolhem estes eventos e de proporcionar às comunidades uma ligação à cultura que defendemos que os festivais de música podem proporcionar. Um comprometimento que coloca, em muitos casos, certas localidades nas agendas culturais, potenciando-as e dando-lhes visibilidade tanto a nível nacional como internacional. Concluímos apresentando a ideia de criação de um conceito para um festival música onde teremos como base e aplicaremos a análise anteriormente realizada.
Music festivals show tremendous growth and success in Portugal, and can be understood today as an important strategic tool in relation to its social and economic development/involvement. The present research aims to analyse these events, in order to realize how they act and what are their impacts, considering two strands: one is more directed towards the development, in which the celebration of these events are a driving force of the territories, increasing the attractiveness of the local in which it operates, creating a new image, resulting in a tourism growth; and the other is checking the enormous disclosure, approach and cultural involvement ability that these events might imply. The “Festival Música do Mundo” and the “Festival Paredes de Coura” deserved particular attention and analysis, serving to illustrate the ability to change and improve the image of the hosting places for these events and provide communities a connection to the culture that we argue that music festivals can provide. A commitment that puts, in many cases, certain localities in cultural agendas, empowering them and giving them visibility, both nationally and internationally. We conclude by presenting the idea of creating a concept for a music festival which is supported and reinforced by the analysis previously performed.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/9445
Thesis identifier: 201048736
Designation: Mestrado em Gestão e Estudos da Cultura
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Francisco_santos.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.