Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/897
Author(s): | Araújo, Henrique Costa Gomes de |
Date: | Oct-1995 |
Title: | Dar, receber e retribuir - um rito de entronização na história recente do Vinho do Porto |
Number: | Nº18 |
Pages: | pp.159-169 |
ISSN: | 0873-6529 |
Keywords: | Ritual Rito de passagem Sistema de trocas Economia / religião Confraria do Vinho do Porto Ritual Rite of passage Exchange system Economy / religion Confraria do Vinho do Porto [Brotherhood of Port Wine] |
Abstract: | O objectivo deste texto é o de discutir o significado da cerimónia de entronização existente na Confraria do Vinho do Porto, comparando-a com outros ritos de passagem existentes em culturas não europeias e contextualizando-a teoricamente no quadro das relações entre religião e economia. The object of this text is to present the enthroning ceremony which exists in the Confraria of Port Wine and to discuss its relative significance to other rites of passage which exist in other cultures. The text contextalizes this ceremony, underlining its specific character, a religious rite of medieval origin restored in 1982 for Port Wine exporters. Le sujet de ce texte-ci est la discussion du sens de la céromonie d’intronisation existante à la Confèrie du Vin de Porto, en la mettant en rapport avec d’autres rites de passage existant dans des cultures non-uropéennes et en la contextualisant teoriquement dans le quadre des relations entre religion et économie. El objetivo de este texto es el de discutir el significado de la ceremonia de entronización existente en la Cofradía del Vino de Oporto, comparándola con otros ritos existentes en culturas no europeas y contextualizándola teóricamente en el cuadro de las relaciones entre religión y economía. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.