Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8303
acessibilidade
Title: Valorização do Património Hoje Experiência no Ensino de Arquitetura
Other Titles: Valorization of the Patrimony Now - Experience in Teaching Architectural Design
Authors: Madeira da Silva, Teresa
Keywords: Património
Ensino da arquitetura
Ensino do projeto
Novas práticas em arquitetura
Issue Date: 2014
Abstract: Esta comunicação procura dar a conhecer uma experiência de ensino de projeto de Arquitetura desenvolvida Departamento de Arquitetura e Urbanismo do ISCTE-IUL - Instituto Universitário de Lisboa, a partir de uma experiência singular no contexto académico (Summer School internacional associado a uma UC de prática de projeto). A metodologia cruza, na elaboração dos projetos de arquitetura, as ideias centrais expressas nas cartas e convenções nacionais e internacionais relativas às questões do património, com o conceito de consciência histórica proveniente da filosofia hermenêutica de Hans-Georg Gadamer (1900-2002), tendo como pano de fundo as novas práticas da arquitetura e o novo perfil dos arquitetos. Pretende-se fazer ressaltar um conceito de património amplo, onde a ideia da sua valorização possibilita uma leitura que inclui a paisagem como um todo e onde o património é visto a partir do presente. Os resultados obtidos mostram-nos que os estudantes atuam, por um lado, projetando com o construído – as propostas não se pretendem autocentradas, mas dialogando com as circunstâncias físicas, geográficas (territoriais) e sociais, e por outro, de acordo com o momento histórico em que nos encontramos - o presente, tendo em conta a cultura e as pessoas que neles habitam.
Description: This paper seeks to share a teaching experience of architectural design developed under the Department of Architecture and Urbanism at ISCTE-IUL, University Institute of Lisbon, from a singular experience in an academic context (an International Summer School associated with a practice design course unit). In the preparation of architectural designs, the methodology intersects, the main ideas expressed in the letters and national and international conventions concerning the matters of heritage with the concept of historical conscience from the hermeneutic philosophy of Hans-Georg Gadamer (1900-2002), with a background of new practices of architecture and the new profile of architects. It is our intention to highlight a broad concept of heritage, where the idea of its valuation provides a reading that includes the landscape as a whole and where heritage is seen from the present. On the one hand, results show us that students act by designing with the built heritage - the proposals are not intended to be self-centered, but rather in dialogue with the physical circumstances, both geographical (territorial) and social, and on the other hand, according to the current moment in history - the present, taking into account the culture and the people who inhabit it.
Peer reviewed: Não
URI: http://hdl.handle.net/10071/8303
Appears in Collections:DINÂMIA'CET-PD - Publicações didácticas

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
APRESENTAÇÃO UNOVA - 2014-11-27.pdf15.18 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.