Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/830
acessibilidade
Title: Avaliar (n)a escola: quadros, modelos, práticas
Authors: Teixeira, Leonor
Delgado, Luísa
Sebastião, João
Keywords: Análise organizacional
Avaliação-regulação
Organisational analysis
Evaluation-regulation
Issue Date: Dec-1996
Publisher: CIES-ISCTE / CELTA
Abstract: Os processos de avaliação da eficácia do sistema educativo têm uma já longa tradição, sejam relativos à situação e evolução do sistema, sejam de processos educativos restritos a pequenos grupos. Contudo, esse tipo de avaliações deixava geralmente de fora as relações entre o sistema e o seu exterior, assim como, pela própria essência dos sistemas educativos modernos, não considerava a diversidade de situações dentro do próprio sistema. A chamada de atenção para o lugar central ocupado pelos processos internos ao estabelecimento escolar veio trazer uma nova dimensão aos estudos de avaliação, implicando uma recentração metodológica e permitindo uma nova compreensão do funcionamento do sistema educativo.
Procedures for evaluating the efficiency of the education system already have a long tradition, both with respect to the situation and evolution of the system and to educational processes restricted to small groups. Nevertheless, this type of evaluation has generally excluded the relationship between the system and its exterior, and, as a consequence of the actual essence of modern education systems, has not considered the diversity of situations within the system itself. The attention called to the central role played by internal procedures in the educational establishment has brought a new dimension to evaluation studies, implying a methodological recentring and permiting a new comprehension of the functioning of the education system.
Les processus d"évaluation de l"efficacité du système éducatif ont déjà une longue tradition, que ce soit concernant la situation et l"évolution du système, ou concernant des processus éducatifs restreints à de petits groupes. Néanmoins, ce type d"évaluations ne prenait généralement pas en ligne de compte les relations entre le système et l"extérieur, pas plus qu"il ne considérait, du fait de l"essence-même des systèmes éducatifs modernes, la diversité des situations à l"intérieur du système lui-même. La mise en évidence du rôle central occupé par les processus internes de l"établissement scolaire est venue conférer une nouvelle dimension aux études d"évaluation, ce qui implique un recentrage méthodologique et permet une nouvelle compréhension du fonctionnement du système éducatif.
Los procesos de evaluación de la eficacia del sistema educativo tienen una larga tradición ya sean relativos a la situación y evolución del sistema, ya sean de procesos educativos restringidos a pequeños grupos. Con todo, ese tipo de evaluaciones dejaban generalmente, fuera las relaciones entre el sistema y su exterior, así como, por la propia esencia de los sistemas educativos modernos, no consideraba la diversidad de situaciones dentro del propio sistema. La llamada de atención para el lugar central ocupado por los procesos internos al establecimiento escolar trajo una nueva dimensión a los estudios de evaluación, implicando un reordenamiento metodológico y permitió una nueva comprensión del sistema educativo.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/830
ISSN: 0873-6529
Appears in Collections:CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
7.pdf243.84 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.