Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8261
acessibilidade
Title: Sazonalidade no turismo: novos desafios à sustentabilidade: o caso prático do Troiaresort
Authors: Castro, Joana Lobo Machado Ribeiro e
Orientador: Loureiro, Sandra
Brochado, Ana
Keywords: Turismo
Sazonalidade
Tróia
Tourism
Seasonality
Issue Date: 2013
Citation: CASTRO, Joana Lobo Machado Ribeiro e - Sazonalidade no turismo: novos desafios à sustentabilidade: o caso prático do Troiaresort [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/8261>.
Abstract: A variação da procura é um dos grandes desafios da atividade turística. Origens naturais e sociais, bem como múltiplas repercussões ao nível empresarial e local, têm vindo a ser alvo de vários estudos. Mas, apesar do vasto trabalho reflexivo, a sazonalidade está ainda longe de ser controlada, representando uma das maiores ameaças à sustentabilidade do sector. Compreendido como um fenómeno inerente ao sector e difícil de combater, a sua previsibilidade permitiu porém identificar inúmeras estratégias para atenuar os seus impactos económicos e sociais, nomeadamente ao nível da diversificação do produto. A partir do contexto particular do caso do troiaresort, este projeto pretende contribuir para o ajuste do plano de marketing do destino, propondo boas práticas de gestão da sazonalidade. Como na maioria dos destinos de "sol e mar", o reduzido número de turistas fora da época alta, em contraste com os meses de verão, provoca o encerramento de alguns estabelecimentos da região. Posto isto, propõem-se dois eixos de intervenção: a captação de turistas estrangeiros e a notoriedade de Tróia enquanto destino. Para a estabilização da procura ao longo do ano – principal foco de uma das maiores indústria de Portugal – é fundamental aumentar a perceção de valor da experiência turística.
Seasonality on demand is commonly considered one of the major challenges within the tourism business. Comprehensive studies have been developed explaining its natural or social causes and several impacts can be pointed out at an enterprise and local level. Although it is a largely researched subject this phenomenon is yet far from being under control and it represents one of the most problematic threats to the sustainability of tourism business. Mitigating seasonality is generally perceived as a doubtful cause but countless strategies have been endorsed to reduce its economical and social impacts, mostly regarding product diversification. Within the specific context of the troiaresort case, this project intends to contribute to the adjustment of the marketing plan of a destination by proposing more favorable solutions to overcome seasonality. Like most “sun and sea” destinations worldwide, the scarce number of tourists during off peak season, in contrast to that on the summer months, implies the closing of some services and enterprises working in the region. Two main streams on which to work are proposed: searching for foreign tourists and raising the awareness of Tróia as a destiny. It is critical to elevate the experience’s perceived value in order to achieve a stabilization of the demand throughout the year, which represents the main struggle of one of the largest industries in Portugal.
Description: Projeto, Mestrado em Gestão/ Classificação JEL: L83, M31
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/8261
Thesis identifier: 201031400
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
sazonalidade_no_turismo.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.