Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8239
acessibilidade
Title: Measures of cognitive reserve in Alzheimer's disease
Medidas de reserva cognitiva na doença de Alzheimer
Authors: Sobral, M.
Pestana, M. H.
Paúl, C.
Keywords: Alzheimer's disease
Cognitive reserve
Education
Leisure activities
Lifelong occupation
Cognitive Reserve Index
Cognitive Reserve Questionnaire
Doença de Alzheimer
Reserva cognitiva
Escolaridade
Atividades de lazer
Ocupação ao longo da vida
Índice de Reserva Cognitiva
Questionário de Reserva Cognitiva
Issue Date: 2014
Publisher: Associação de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, Porto Alegre
Abstract: Introduction: Cognitive reserve (CR), a hypothetical construct used to obtain information about cognitive aging, describes the capacity of the adult brain to cope with the effects of neurodegenerative processes. This study evaluated CR using a CR questionnaire (CRQ) and a set of variables (education, leisure activities, lifelong occupation) that inform CR. It also developed a CR index, validated the CRQ, and examined the correlation between the different CR measures. Methods: Functional and neuropsychological capacities of 75 outpatients (mean age: 80.2 years) with a probable AD diagnosis were evaluated. Socio-demographic data and clinical variables were collected. Patients completed two questionnaires: the Participation in Leisure Activities throughout Life questionnaire, and the CRQ. Results: Participants with a greater CR had higher scores in cognitive tests than the elderly with a lower CR. A CR index was developed. CRQ reliability was 0.795 (Cronbach’s alpha). There was a close association between the CR Index and the CRQ. Conclusions: This study found an association between CR measures and education, occupation and participation in leisure activities. The CRQ seems to be a suitable instrument to measure CR in Portuguese populations. INTRODUÇÃO: A reserva cognitiva (RC), um construto usado para informar sobre o envelhecimento cognitivo, descreve a capacidade do cérebro adulto em lidar com os efeitos de processos neurodegenerativos. Este estudo teve como objetivos avaliar a RC com o Questionário de RC (QRC) e através de variáveis (escolaridade, actividades de lazer, ocupação ao longo da vida) que informam sobre a RC; desenvolver um índice de RC; validar o QRC; e correlacionar as diferentes medidas de RC. MÉTODOS: Foram avaliadas as capacidades funcionais e neuropsicológicas de 75 doentes (idade média: 80,2 anos) com diagnóstico de provável doença de Alzheimer, seguidos em ambulatório. Os dados recolhidos incluíram variáveis sócio-demográficas e clínicas. Os pacientes completaram dois questionários: Participação em Atividades de Lazer ao Longo da Vida; e QCR. RESULTADOS: Os doentes com os níveis mais elevados de RC obtiveram os valores mais elevados nos testes cognitivos. Neste estudo foi desenvolvido um IRC. O QRC (versão portuguesa) teve uma fidelidade de 0,795 (alpha de Cronbach) e foi demonstrada uma associação alta entre o IRC e o QRC. CONCLUSÕES: Verificou-se a existência de uma associação entre as medidas de RC e a escolaridade, ocupação e participação em atividades de lazer. O CRQ pode ser considerado um instrumento adequado para medir o CR da população portuguesa.
Description: SCIELO:S2237-60892014000300160 (Nº de Acesso Web of Science)
URI: http://www.scielo.br/pdf/trends/v36n3/2237-6089-trends-36-03-00160.pdf
https://ciencia.iscte-iul.pt/public/pub/id/18033
http://hdl.handle.net/10071/8239
ISSN: 2237-6089
Appears in Collections:DMQGE-RI - Artigos em revistas internacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
publisher_version_2237-6089-trends-36-03-00160.pdf500.78 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.