Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8188
acessibilidade
Title: Interação social lúdica no pré-escolar: análise confirmatória da versão portuguesa da Penn Interactive Peer Play Scale (PIPPS) para educadores
Authors: Torres, N.
Freitas, M
Monteiro, L.
Antunes, M.
Santos, A. J.
Keywords: PIPPS
Jogo
Disrupção
Jogo cooperativo
Desconexão.
Issue Date: 2014
Publisher: ISPA
Abstract: O presente estudo teve como objetivo avaliar as características psicométricas da versão portuguesa para educadores do questionário Penn Interactive Peer Play Scale (PIPPS). Este é um instrumento constituído por 32 itens, que expressam comportamentos de crianças do pré-escolar no contexto de atividades lúdicas com os seus pares. Participaram 21 educadoras de 455 crianças Portuguesas, 49.3% raparigas e 50.7% rapazes com idades entre os 32 e os 78 meses (M=57.8; DP=9.7). Os resultados confirmam uma estrutura fatorial robusta de 3 dimensões, muito congruente com a versão original. Os fatores foram nomeados como Interação Positiva, Disrupção e Desconexão. Em termos gerais, este instrumento revela boas propriedades psicométricas e vem preencher uma lacuna na avaliação da competência social em idade pré-escolar. ABSTRACT The aim of this study is to evaluate the psychometric properties of the Portuguese version of the Penn Interactive Peer Play Scale Scale (PIPPS) for teachers. This is a questionnaire of 32 items expressing children behaviors in the context of play activities with their peers. Participants were 21teachers of455 Portuguese children, 49.3% girls and 50.7% boys. The results suggest a robust factor structure of 3 dimensions, consistent with the original version. The factors were named Positive Interaction, Disruption and Disconnection in interactive play. Overall, this instrument shows good psychometric properties and fills a gap in the assessment of social competence with preschoolers.
Peer reviewed: Sim
URI: https://ciencia.iscte-iul.pt/public/pub/id/17174
http://hdl.handle.net/10071/8188
ISSN: 1645-7927
Publisher version: http://dx.doi.org/10.14417/lp.801
Appears in Collections:CIS-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
publisher_version_LabPsicologia.pdf157.4 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.