Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/8107
Author(s): Marçal, Ana Catarina da Silva
Advisor: Falcão, Pedro Fontes
Date: 2013
Title: Business plan of a rural hotel in the country of Sertã: "Hotel do Rio"
Reference: Marçal, A. C. da S. (2013). Business plan of a rural hotel in the country of Sertã: "Hotel do Rio" [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8107
Keywords: Plano de negócio -- Business plan
Turismo rural -- Rural tourism
Tendências de turismo
Sustentabilidade -- Sustainability
Tourism trends
Abstract: O turismo é um fenómeno multidimensional e tornou-se num dos sectores de atividade mais importante de todo o mundo, apresentando uma relevância especial para o desenvolvimento económico de um país. Sendo um produto turístico em pleno desenvolvimento, o turismo rural procura aspetos simples e autênticos combinando serviços com atividades enriquecedoras, sem o transformar num turismo convencional, onde as especificações de cada destino refletem os drivers potenciadores de cada região. O objetivo deste projeto é criar um hotel rural – Hotel do Rio – através da reabilitação de um edifício já existente, a fim de superar a falta de alojamento existente no concelho da Sertã. Deste modo, este projeto baseia-se na preservação local e identidade regional, no uso sustentável dos recursos naturais e na valorização dos produtos regionais, realçando o turismo rural na região e contribuindo para o desenvolvimento sustentável d o município da Sertã. A metodologia adotada teve em vista a criação de um plano de negócios, numa linha condutora coerente que incluiu um resumo, os objetivos e a identificação dos fatores chaves de sucesso. Além disso, englobou uma boa análise do mercado e do sector e uma definição do target, produto e marketing-mix, seguida de uma completa análise financeira para avaliar e sustentar corretamente o projeto. Os resultados obtidos revelam que o projeto de investimento é economicamente viável, apresentando um VAL positivo de 95.439,55 Euros, uma TIR de 17,62% e um payback period de 12 anos.
Tourism is a multidimensional phenomenon and has become one of the most important business sectors all over the world, presenting a particular relevance for the economic development of a country. As a tourist product in full development , rural tourism seeks simple and authentic experiences by combining services with enriching activities without turning it into conventional tourism, where the specifications of each destination reflect the enhancer drivers of each region. The aim of the project is to create a rural hotel – Hotel do Rio - through the rehabilitation of an existing building in order to overcome the lack of accommodation that exists in the county of Sertã. Thus, this project is based on the local preservation and regional identity, the sustainable use of the natural resources and the valuation of its local products, enhancing the rural tourism in the region and contributing for the sustainable development of Sertã. The adopted methodology was based on the creation of a business plan, presenting its essential line which included an executive summary, objectives and identification of the key factor for the project to be successful. Besides, it encompassed a good market and business analysis, a definition of the target and its marketing-mix, followed by a complete financial analysis to properly evaluate and sustain the project. The results have shown that the proposed investment project is economically viable, presenting a positive VAL of 95,439.55 Euros, a TIR of 17.62% and payback period of 12 years.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
master_ana_silva_marcal.pdf3,6 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.