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http://hdl.handle.net/10071/7929
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Title: Competitive strategies and strategic groups under scrutiny in the portuguese automotive industry
Authors: Olaio, André Mesquita
Orientador: Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
Keywords: Porter’s typology
Strategic groups
Performance
Automotive industry
Tipologia de Porter
Grupos estratégicos
Desempenho
Indústria automóvel
Issue Date: 2013
Citation: OLAIO, André Mesquita - Competitive strategies and strategic groups under scrutiny in the portuguese automotive industry [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7929>.
Abstract: This dissertation’s main objective was to analyze the Portuguese automotive industry, linking Porter’s (1980) generic strategies to the formation of strategic groups, considering the performance differences between the strategic groups and within the strategic groups, according to the brands positioning within the groups. Data regarding 2011 and 2012 was collected for a sample of 20 brands, which were selected according to their market share, their level of coverage and the availability of relevant information. The data collected enabled the creation of strategic and performance variables that reflect Porter’s generic strategies and their performance implications. All groups had strategic brands representing them, supporting Porter’s typology (1980) suitability for this research. The results obtained by means of statistical tests mirror clear market dominance by the brands that embraced a cost leadership strategy, as these seven brands held the largest average market share in volume and higher average turnover of the five strategic groups in 2012. These results indicate that this strategy is the one conveying more chances of attaining competitive advantages throughout this economic crisis. With regard to differences in strategic positioning within groups, the results of this research support McNamara et al. (2003) observations, since the secondary brands outperform the primary brands from its strategic group in the majority of the performance variables.
Esta dissertação teve como principal objetivo a análise da indústria automobilística portuguesa, interligando as estratégias competitivas implementadas, à luz da tipologia de Porter (1980), à formação de grupos estratégicos, contemplando as diferenças de performance entre grupos estratégicos e dentro dos grupos estratégicos, de acordo com o posicionamento adotado. Foram coletados dados referentes a 2011 e 2012, para uma amostra constituída por 20 marcas seleccionadas de acordo com a sua market share, grau de cobertura e informação relevante disponível. Os dados coletados possibilitaram a criação de variáveis estratégicas e de desempenho, que refletem as estratégias competitivas adotadas e as suas repercussões. Todos os grupos estratégicos tiveram marcas a representá-los, o que suporta a adequabilidade da Tipologia de Porter (1980) para a pesquisa em questão. Os resultados obtidos por meio de testes estatísticos apontam para um domínio claro do mercado por parte das marcas que adotam a liderança através do custo, uma vez que as sete marcas que compuseram este grupo estratégico detinham o maior valor médio de market share em volume e o maior valor médio de volume de negócios dos 5 grupos estratégicos em 2012. Estes resultados indicam que no panorama atual de crise, esta estratégia é a que potencia maior sustentabilidade. No que toca às diferenças de posicionamento dentro dos grupos estratégicos, os resultados da presente pesquisa, suportam as observações de McNamara et al. (2003), uma vez que as marcas com posicionamento secundário superam a performance das primárias do respetivo grupo estratégico na maioria das variáveis de performance.
Description: Mestrado em Gestão de Empresas/ Classification: L10, L25
URI: http://hdl.handle.net/10071/7929
Thesis identifier: 201036509
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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