Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/7230
acessibilidade
Title: Fatores determinantes da retenção dos alunos no ensino superior: teste de um modelo
Authors: Martins, Augusto Miguel Damião
Orientador: Nunes, Francisco
Keywords: Abandono
Lealdade
Retenção
Dropouts
Loyalty
Retention
Issue Date: 2012
Citation: MARTINS, Augusto Miguel Damião - Fatores determinantes da retenção dos alunos no ensino superior: teste de um modelo [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2012. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7230>.
Abstract: O trabalho tem como objetivo o teste de um modelo explicativo dos níveis de Exit e de Attachment dos alunos de uma entidade do ensino superior, tendo a avaliação dos professores, das actividades extracurriculares, dos pares e reputação percebida como variáveis explicativas. A administração de um questionário a 321 estudantes que estavam inscritos no 1º, 2º e 3º ano dessa universidade no ano letivo de 2011/2012 mostra que um melhor relacionamento com os professores e a percepção de níveis de reputação organizacional mais favoráveis são preponderantes para a diminuição da probabilidade de abandono dos estudantes antes do término. Por outro lado, o Attachment dos alunos é explicado pela avaliação do relacionamento com os alunos, das actividades extracurriculares, dos pares e da reputação organizacional. Perante estes resultados, são efectuadas sugestões tendentes a maximizar o Attachment e a Retenção dos estudantes.
This study aims to test an explanatory model of both Exit and Attachment levels of students enrolled in universities, being the evaluation of Professors, Extracurricular Activities, Peers and Reputation the independent variables of the model. The survey that was conducted to 321 students who were enrolled in the 1st, 2nd and 3rd year of university in the academic year of 2011/2012, shows that a better relationship with Professors as well as high levels of perceived organizational reputation are crucial to decrease the probability of the dropout rate before the end of the course. On the other hand, the Attachment of students is explained by evaluating its relationship with students, extracurricular activities, peers and organizational reputation. Taking into account these results, some suggestions are made in order to maximize the Attachment and Retention of students in universities.
Description: Projeto, Mestrado em Gestão de Recurso Humanos
URI: http://hdl.handle.net/10071/7230
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
tese_v9.pdf858.41 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.