Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6838
acessibilidade
Title: Fusão Tam-lan : análise estratégica das perspetivas de futuro para a marca TAM
Authors: Pedro, Luís Lisboa de Sousa dos Santos
Orientador: Carvalho, José Luís Mexia Fraústo Crespo de
Keywords: Fusões e aquisições
Integração horizontal
Estratégia empresarial
Mercado de aviação comercial
Mergers and acquisitions
Horizontal integration
Strategic management
Airline industry
Issue Date: 2013
Citation: PEDRO, Luís Lisboa de Sousa dos Santos - Fusão Tam-lan : análise estratégica das perspetivas de futuro para a marca TAM [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/6838>.
Abstract: No panorama da gestão e, em concreto, da gestão estratégica, as fusões e aquisições surgem como uma ferramenta de crescimento e desenvolvimento operacional largamente utilizada pelos gestores, sendo, também, um fenómeno bastante estudado e aprofundado pela literatura académica e científica. Este caso de estudo analisou, sob o ponto de vista da estratégia empresarial, a fusão entre as companhias aéreas chilena LAN e brasileira TAM, que deu origem à criação do grupo LATAM Airlines Group. Tratando-se de uma integração horizontal, na qual a TAM é adquirida pela LAN por meio da troca de ações, o objetivo fundamental deste trabalho foi desenvolver as ferramentas de análise estratégica que permitissem perspectivar as opções estratégicas de futuro para a marca TAM e entender qual o impacto que esta operação tem nas suas operações. Para tal, e seguindo a metodologia própria de um caso de estudo, foram colocadas questões pedagógicas, cuja resolução resulta da aplicação de ferramentas de análise estratégica.
In the management domain and, in particular, the strategic management’s stand, mergers and acquisitions are a frequently used tool in order for managers to achieve growth and operational development for their companies, being also a largely and profoundly studied topic by the academic and scientific literature. In this case study, the merger between the Chilean airline LAN and the Brazilian TAM, which gave origin to the Latam Airlines Group, was studied under the strategic management perspective. Being a horizontal integration type of merger, in which TAM was integrated by LAN through an exchange of shares, the fundamental objective of this study was to develop the strategic management tools that make it possible to debate the future strategic options for the TAM brand and to understand what is the impact in its operations. In order to accomplish these broader goals, and according to the case study methodology, pedagogical questions were raised, whose answer rely on the use of the strategic tools and analysis.
Description: Projeto de Mestrado em Gestão / Classificação JEL: G34 - Mergers; Acquisitions; Restructuring; Corporate Governance; M10 - General (Business Administration).
URI: http://hdl.handle.net/10071/6838
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Caso de Estudo TAM Linhas Aéreas.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.