Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/6303
Author(s): Suleman, Sheila Sofia Vali
Advisor: Rodrigues, José Azevedo
Date: 2012
Title: EVA® for small organizations: A case of a broker company in Portugal
Reference: Suleman, Sheila Sofia Vali (2022). EVA® for small organizations: A case of a broker company in Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/6303
Keywords: Custeio baseado nas actividades
Controlo de gestão -- Management control
Valor económico acrescentado - Economic value added (EVA)
Criação de valor -- Value creation
Time driven ABC
Activity base costing
Value creation and time driven ABC
Abstract: Este estudo visa desenvolver e aplicar um modelo de avaliação da performance financeira de uma pequena empresa portuguesa de corretagem de seguros. Através da revisão da literatura, compreendemos que o EVA® é apontado como um dos melhores indicadores de performance financeira. A sua aplicação envolve todavia diversas etapas. As primeiras dizem respeito à implementação do modelo TD/ABC e o cálculo do WACC. Os resultados do cálculo do EVA® mostram que os clientes contribuiem de forma diferenciada para a criação de valor para a empresa. Encontramos clientes que permitem a criação valor; outros que apesar da margem de contribuição ser positiva em análise de valor, destroem valor; e certos clientes já com uma performance negativa, ao nível da margem de contribuição, reforçam essa tendência destruindo ainda mais valor. Este estudo pode ser base de trabalho para futuras aplicações do EVA® tanto no sector estudado como em outros.
This study aims to develop and test a tool for EVA® evaluate the financial performance of a small Portuguese broker business. Literature review points to the potentialities of EVA® ® for measuring the financial performance. The application of the tool to our case study involved several steps. According to the data available, the first steps included the implementation the TD/ABC and the estimatation of the WACC. The results achieved after calculation of EVA® ® indicate that the contribution of customers to value creation is differentiated. Some customers create value for the company while other destroy it. Other customers presented a positive accounting performance but according to the a value analysis those customers destroyed value for the company. There are customers with poor financial performance which in a value analysis becomes worse. Our example can be used as skeleton for application of EVA® ® to other small firms in this and other sectors. However, this report clearly states that the method should be properly adjusted to the information available inside firms.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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