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http://hdl.handle.net/10071/6283
acessibilidade
Title: From bookstores to digital era : how and why the information-seeking behavior is changing in education and which are the main factors that cause those changes and its impacts and challenges on the future of this business
Authors: Lousada, Marta Sofia Abrantes
Orientador: Dionísio, Pedro
Keywords: Edition
Bookseller industry
Technology
Innovation
Illegal copying
Edição
Setor livreiro
Tecnologia
Inovação
Cópia ilegal
Issue Date: 2013
Citation: LOUSADA, Marta Sofia Abrantes - From bookstores to digital era : how and why the information-seeking behavior is changing in education and which are the main factors that cause those changes and its impacts and challenges on the future of this business [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2012. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/6283>.
Abstract: In the last years, the book market has been struggling with the increasing technological developments and with the crisis on the European economy and in particular on the Portuguese economy. For books, such as books targeted to graduate and pos-graduate education, their price is, according to the consumer, beyond the means of purchase. Thus, the consumer chooses to process less expensive as the use of information available on the Internet, the slides of classes or copy all or part of these books. Despite the points of sale of books have increased, notably in 2009 with the entry of Worten (a brand of the Sonae Group) in this market, GfK data indicate that the sale of university books in bookstores chains, hyper and supermarkets (not independent) reached a volume of sales of 14.7 million euros in 2011, less than 5.5% over the previous year. Other sectors, notably the discography industry, have suffered and continue to suffer something similar. But, however, it seems to have already found ways to overcome this challenge which result of a highly technological development and the increasing importance of digital. Thus, the Portuguese Association of Publishers and Booksellers (APEL) ordered a study that has as goal quantify the university books market and know the needs of the students, their feelings about prices, law, new technology and other stuff related with the industry. The study was done by GIEM from ISCTE-IUL and I was part of the team who did it. This case requires of the resolvent, a research and careful analysis on the circumstances of the book market and consumer expectations, so they can find solutions to the problem presented. This case presents a real and practical approach, making it relevant in the knowledge of reality applicable to one of the oldest industries worldwide, which is facing challenges to be overcome, passing by the amendment of the traditional business model.
Nos últimos anos, o mercado livreiro tem sofrido com a crescente evolução tecnológica e com o aperto que se sente na economia europeia e, nomeadamente, na portuguesa. Relativamente aos livros de estudo, como os livros destinados ao ensino superior, apresentam valores, segundo o consumidor, acima das possibilidades de compra. Assim, o consumidor opta por vias menos dispendiosas como o recurso a informação disponível na internet, a slides de aulas ou à cópia parcial ou integral desses livros. Apesar dos pontos de venda de livros terem aumentado, nomeadamente em 2009 com a entrada da Worten (insignia do grupo Sonae) neste mercado, dados da GfK referem que a venda de livros em grandes superficies e cadeias livreiras (não independentes) atingiram um volume de vendas de 14,7 milhões de euros em 2011, menos 5,5% face ao ano anterior. Outras industrias, nomeadamente a discográfica, já sofreram e continuam de certa forma a sofrer. Mas, todavia, parecem já ter encontrado formas de ultrapassar este desafio fruto de um mercado altamente tecnológico e voltado para o digital. Assim, a Associação Portuguesa de Editores e Livreiros (APEL) encomendou um estudo cujo objetivo é quantificar o mercado dos livros universitários, perceber as necessidades dos estudantes e a sua percepção face ao preço, à lei, às novas tecnologias e a outras questões associadas à indústria livreira. O estudo foi feito pelo GIEM do ISCTE-IUL, sendo que eu participei na equipa de trabalho e em todas as pesquisas e estudos de mercado que foram realizados, bem como no tratamento, analise, conclusões e desafios no estudo apresentados. Este caso requer por parte do resolvente, uma pesquisa e análise cuidada sobre as circunstâncias do mercado livreiro e das expetativas do consumidor relativamente a este mercado, de forma a que consigam encontrar soluções para a problemática apresentada. Este caso apresenta uma situação real e prática, tornando-o relevante no conhecimento da realidade aplicável a um dos mais antigos setores mundiais que vêem pela frente verdadeiros desafios a serem ultrapassados que passam pela alteração do modelo de negócio tradicional.
Description: JEL classification: M31 Marketing; L81 Retail and Wholesale Trade; E-Commerce; L82 Entertainment; Media
URI: http://hdl.handle.net/10071/6283
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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From Bookstores to Digital Era - Marta Lousada - ISCTE-IUL 2012 Mestrado.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


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