Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6201
acessibilidade
Title: Contingências e disposições na sala de aula: influência de dinâmicas juvenis extra-escolares na relação pedagógica do secundário
Authors: Ferreira, Nuno Miguel da Silva Melo
Orientador: Costa, António Firmino da
Keywords: Relação pedagógica
Novas TIC
Dinâmicas de atenção
Dinâmicas de negociação
Pedagogical relationship
New ICT
Attention dynamics
Negotiation dynamics
Issue Date: 2012
Citation: FERREIRA, Nuno Miguel da Silva Melo - Contingências e disposições na sala de aula: influência de dinâmicas juvenis extra-escolares na relação pedagógica do secundário [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2012. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/6201>.
Abstract: O presente estudo inicia um percurso analítico por entre inúmeras linhas de partida, de aspectos muito diversificados da vida escolar. Propõe-se, porém, um determinado conjunto de lógicas operacionais para se analisar a ligação entre a interacção na sala de aula e algumas dinâmicas de mudança da sociedade em geral. A sala de aula é aqui entendida como o ponto de convergência, o reflexo de transformações maiores, com implicações ao nível do habitus dos agentes (re)socializados no espaço escolar. Numa qualquer aula do secundário é possivel encontrar toda uma série de dinâmicas de negociação e de atenção que giram em torno da relação entre professor e alunos. Funcionam enquanto diferenciadores de atitudes em termos da relação com a autoridade e as normas, revelando mais ou menos autonomia ou mais ou menos proximidade com o professor. Estas dinâmicas, transfiguradas em práticas de sala de aula, transmitem modos e maneiras de estar perante o trabalho escolar, reflexos de disposições mais ou menos concorrentes entre si, e acabam por revelar aspectos éticos que regem de uma forma ou de outra a conduta dos alunos. O conjunto de transformações despoletadas por uma nova ética perante o plágio, com recursos informacionais cada vez mais presentes, é disso exemplo.
The initial analysis followed in this study gives a series lines starting from very diverse aspects of school life. Having regard to the title of the study, the general object of the analysis carries with it at the outset, numerous lines of departure for very varied aspects of school life. However, maybe just a certain set of logical operations will be enough to analyze the link between interaction in the classroom and some dynamics of change in society in general. The classroom is here understood as the convergence point, the reflection of major changes, with implications for the habitus of the agents, (re)socialized at school. In any class of the secondary it’s possible to find a whole series of dynamics of negotiation and attention that revolve around the relationship between teacher and pupils. They are differentiators in of attitudes regarding authority and rules, revealing more or less autonomy or more or less proximity to the teacher. These dynamics, transposed to classroom practice, transmit ways of dealing with school work, reflecting internal dispositions more or less competing with each other, and revealing ethical aspects of the pupil’s conduct. The set of changes triggered by a new ethic towards plagiarism, with informational resources increasingly present, constitutes an example.
URI: http://hdl.handle.net/10071/6201
Thesis identifier: 101344147
ISBN: 978-989-732-272-3
Designation: Doutoramento em Sociologia
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
TESE VERSÃO FINAL Nuno Ferreira.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.