Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6103
acessibilidade
Title: Plano de negócio: the cult of portugal
Authors: Xavier, Joana Pereira Marques
Orientador: Fernandes, Carlos
Keywords: Turismo
Plano de negócio
Gastronomia portuguesa
Souvenir
Tourism
Business plan
Portuguese gastronomy
souvenir
Issue Date: 2012
Citation: XAVIER, Joana Pereira Marques - Plano de negócio: the cult of portugal [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2012. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/6103>.
Abstract: O Turismo é um sector de grande importância económica no mundo e particularmente em Portugal. Em contraciclo com a crise interna nacional, o turismo de estrangeiros no nosso país continuará a crescer consistentemente durante a próxima década. Ir às compras, e levar “lembranças”, para si ou para oferecer, é das atividades mais comuns que os turistas desenvolvem durante as suas estadias. Por outro lado, o turismo gastronómico vai ganhando adeptos e o nosso país tem uma oferta diversa e genuína neste mercado. É neste contexto que surge a ideia de negócio: oferecer um pouco da cultura e gastronomia nacionais a estrangeiros, mediante a comercialização de packs com produtos alimentares e não alimentares e mediante a criação de uma marca que represente o que de melhor se faz em Portugal. Um selo de portugalidade que possa assinar um vasto conjunto de produtos que os posicione, os credibilize e lhes confira uma perceção de autenticidade. Ao longo do presente trabalho, avaliámos a viabilidade deste negócio, analisando o mercado neste setor, identificando as necessidades e desejos do consumidor e desenhando uma oferta para ir ao encontro desse perfil de consumo. Por fim, usámos os mais relevantes indicadores económicos e financeiros para auxiliar à tomada de decisão.
Tourism industry has a great economic importance in the World and particularly in Portugal. In counter-cycle with the national internal crisis, tourism demand in our country from foreign travelers will keep growing consistently throughout the next decade. Shopping and buying “souvenirs” to keep or to offer is a popular tourist activity. On the other hand, gastronomic tourism is gaining admirers and our country has diverse and genuine offer in this market.In this context our business idea arose: to offer a piece of the Portuguese culture and gastronomy to foreign tourists by marketing packs of food and beverage products and souvenirs and by creating a brand that represents the best Portuguese products. A brand that is a stamp of the Portuguese singularity; that can sign a vast collection of products, which assure that these products are credible and authentic. In the present work, we made an evaluation of this business viability, analyzing the market in this industry, recognizing the needs and desires of the consumers and drawing a marketing mix to meet this consumer profile. Finally, we have used the most relevant financial indicators to support the final decision.
Description: Mestrado em Marketing
URI: http://hdl.handle.net/10071/6103
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
tese Joana Xavier_The Cult of Portugal.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.