Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/6043
Author(s): | Portugal, Gabriela |
Date: | Sep-2013 |
Title: | Desenvolvendo orientações curriculares para a educação de infância em São Tomé e Príncipe – Os desafios de um trabalho colaborativo |
ISBN: | 978-989-97836-5-2 |
Keywords: | Educação de infância São Tomé e Príncipe Orientações curriculares Trabalho colaborativo Early childhood education Curriculum guidelines Collaborative work |
Abstract: | Neste texto pretende-se partilhar um projeto de construção de um referencial
curricular para educação de infância em São Tomé e Príncipe e de apoio
à melhoria das práticas pedagógicas dos educadores. O desenvolvimento
do projeto envolveu um trabalho colaborativo entre UNICEF, Ministério da
Educação de São Tomé e Príncipe, e Universidade de Aveiro (representada
pela autora deste trabalho). Apresentam-se algumas reflexões em torno da
caracterização da realidade e da necessidade de os educadores modificarem
práticas profundamente enraizadas. Assume-se que a sustentação do
processo de melhoria implica a existência de um contexto encorajador e
estimulante, um trabalho de equipa colaborativo e continuado, priorização
de adequada formação em educação de infância e estreita conjugação entre
parceiros, forte compromisso e investimento políticos. This paper shares a project for developing curriculum guidelines for early childhood education and improving educators’ teaching practices in São Tomé e Príncipe. The project involved collaborative work between UNICEF, the Ministry of Education of São Tomé e Príncipe and University of Aveiro (represented by the author of this work). We offer some reflections on the educational reality and emphasise the need for educators to change deeply rooted practices. We assume that an improvement process requires a supportive, challenging context, collaborative, ongoing teamwork, prioritisation of appropriate training in early childhood education, close articulation between partners, strong will and political commitment. |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-CLN – Capítulos de livros nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PORTUGAL_COOPEDU.pdf | 210,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.