Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6029
acessibilidade
Title: Kit “Energia, Ambiente e Sustentabilidade”, uma Proposta para a Promoção da Educação Científica na Guiné-Bissau
Other Titles: Energy and development kit, a proposal to promote scientific education in Guinea-Bissau
Authors: Oliveira, Joana
Lanceros-Méndez, Senentxu
Neves, Luísa
Santos, Júlio Gonçalves dos
Keywords: Educação científica
Guiné-Bissau
Kit científico- -pedagógico
Energia
Ambiente
Sustentabilidade
Scientific education
Guinea-Bissau
Scientific-pedagogical ki
Energy
Environment
Sustainability
Issue Date: Sep-2013
Publisher: Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Centro de Estudos Africanos e Escola Superior de Educação e Ciências Sociais – Instituto Politécnico de Leiria
Abstract: A educação científica encontra-se profundamente intrincada nas dimensões económica, ambiental e social do desenvolvimento. As ações a desenvolver devem visar a formação de cientistas, técnicos e cidadãos esclarecidos e comprometidos com formas de viver e pensar sustentáveis. No entanto, o que se verifica em muitos países africanos, nomeadamente na Guiné-Bissau, é que o ensino das ciências se baseia na memorização de uma ciência culturalmente desenraizada, onde o trabalho prático com resolução de problemas é escasso, não se traduzindo em contributos sociais significativos. Tendo em conta esses pressupostos, foi desenvolvida uma proposta de um kit científico-pedagógico para o estudo da utilização local dos recursos energéticos baseado no aproveitamento do conhecimento local como estratégia de ensino, aprendizagem e desenvolvimento sustentável.
Scientific education is deeply involved in economic, environmental and social development. All action taken in this regard should aim at training scientists and technicians, but above all informed, committed citizens who can manage their daily lives better. However, in many African countries, as in Guinea-Bissau, scientific education is based on memorisation of an acultural science, where practical exercises and problem solving are scarce. Science education does not therefore have an impact on social change. In view of this situation, we have developed a proposal for a pedagogical scientific kit based on a study of local use of energy resources as a strategy for teaching, learning and sustainable development.
URI: http://hdl.handle.net/10071/6029
ISBN: 978-989-97836-5-2 Lisboa, Julho
Appears in Collections:CEI-CLN – Autoria de capítulos de livros nacionais

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Oliveira_Lanceros_COOPEDU.pdf343.07 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.