Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6020
acessibilidade
Title: Olhares Cruzados: Percursos de um modelo de apoio a projetos de cooperação
Other Titles: Crossed looks: Pathways for a model to support cooperation projects
Authors: Silva, Rosa
Poças, Sara
Santos, Júlio Gonçalves dos
Silva, Rui da
Mendes, Carolina
Keywords: Cooperação
Assistência técnica
Proximidade
Inovação
Projetos
Parcerias
Cooperation
Technical support
Proximity
Innovation
Projects
Partnerships
Issue Date: Sep-2013
Publisher: Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Centro de Estudos Africanos e Escola Superior de Educação e Ciências Sociais – Instituto Politécnico de Leiria
Abstract: O presente artigo visa problematizar conceitos de cooperação e de assistência técnica de proximidade, partindo da literatura sobre educação, cooperação e desenvolvimento, assim como definir assistência técnica de proximidade a um projeto de cooperação para o desenvolvimento. Para tal, parte-se de uma reflexão assente na experiência e nos conhecimentos adquiridos pelo Gabinete de Estudos para a Educação e Desenvolvimento (GEED), no apoio a projetos de cooperação em Angola, Cabo Verde, Guiné-Bissau e Timor-Leste. Esta experiência engloba cinco pressupostos teóricos, que incluem a valorização cultural, o estabelecimento de proximidade entre atores, a promoção da qualidade e da inovação, a problematização do contributo da educação no desenvolvimento e na redução da pobreza, tal como a reflexão crítica e sustentada, que alie o conhecimento da prática à construção teórica.
This paper examines the concepts of cooperation and technical proximity support based on the literature on education, cooperation and development and defines technical proximity support in development aid projects. This reflection is grounded on the experience of the Education and Development Studies Office (GEED) acquired in assisting aid projects in Angola, Cape Verde, Guinea-Bissau and East Timor. This experience entails five theoretical assumptions, which include valuing culture and difference, constant, creative dialogue between actors, insiders and outsiders, quality and innovation in the field of education 13 aid, examining the relationship between education and poverty reduction and sustained, critical thinking so that theoretical knowledge can be associated with practice.
URI: http://hdl.handle.net/10071/6020
ISBN: 978-989-97836-5-2
Appears in Collections:CEI-CLN – Autoria de capítulos de livros nacionais

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Silva_Poças_COOPEDU.pdf747.12 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.