Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/5895
Author(s): | Vicente, Carolina Mateus Raso |
Advisor: | Nunes, Francisco |
Date: | 2012 |
Title: | Influência da aprendizagem organizacional e da liderança transformacional no desempenho dos museus |
Reference: | Vicente, C. M. R. (2012). Influência da aprendizagem organizacional e da liderança transformacional no desempenho dos museus [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/5895 |
Keywords: | Aprendizagem organizacional -- Organizational learning Liderança transformacional Desempenho organizacional -- Organizational performance Gestão de museus Rede portuguesa de museus Portugal Transformational leadership Performance Museum management Portuguese museum network |
Abstract: | O presente estudo tem como principal objectivo explorar em que medida as
características organizacionais relacionadas com a aprendizagem organizacional e a liderança
transformacional influenciam o desempenho dos museus nacionais. Para testar as hipóteses
referidas recorreu-se ao inquérito por questionário, dirigido aos colaboradores da totalidade
dos museus que integram a Rede Portuguesa de Museus (RPM).
Os resultados obtidos mostram que a percepção do desempenho dos museus é composta
por duas facetas: desempenho organizacional e desempenho focado nos resultados. Os
resultados sugerem ainda que a aprendizagem organizacional e a liderança transformacional
explicam de forma significativa 48% da variância do desempenho organizacional, mas que
nenhuma das características organizacionais estudadas apresenta uma relação significativa
com o desempenho por resultados. Verificou-se ainda que a aprendizagem organizacional e a
liderança transformacional têm uma relação significativamente positiva entre si, embora em
conjunto, não contribuam para o aumento do desempenho This study aims to explore the way in which both the organizational characteristics that relate to the organizational learning and the transformational leadership influence the performance of national museums. To test these hypotheses we addressed questionnaire inquiries to the employees of all the museums that comprise the Portuguese Museum Network (RPM). The obtained results show that the perception of museums performance is comprised of two components: organizational performance and performance focused on results. The obtained results also suggest that the organizational learning and the transformational leadership significantly explain 48% of the organizational performance sample. On the other hand, we concluded that none of the studied organizational characteristics present a significant relation to the result performance. Finally, we found that the organizational learning and the transformational leadership positively influence each other. However, they do not represent an increased performance when they are considered together |
Degree: | Mestrado em Gestão Cultural |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_carolina_mateus_vicente.pdf | 1,46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.