Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4644
acessibilidade
Title: Inovação na gestão
Authors: Costa, Paulo Ferreira da
Orientador: Debourdeau, Pierre
Keywords: Inovação
Gestão
Innovation
Management
Issue Date: 2011
Citation: COSTA, Paulo Ferreira da - Inovação na gestão [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2011. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/4644>.
Abstract: Para responder aos desafios actuais, as organizações têm que se transformar em fontes de inovação que lhes permitam ser tão adaptáveis a nível estratégico como eficientes a nível operacional. Este trabalho advoga que a Inovação na Gestão é a dimensão fundamental da inovação porque potencialmente proporcionará maior valor, diferenciação e vantagem competitiva às organizações. Pressupõe-se também que o resultado da Inovação da Gestão é mais expressivo quando aborda, de forma integrada, as inovações que se podem produzir em cada uma das dimensões da gestão. Esta integração das dimensões da gestão denomina-se por Modelo de Gestão. Este Modelo ao integrar as quatro principais dimensões da gestão – definição de objectivos, motivação dos colaboradores, tomada e comunicação das decisões e coordenação das actividades – permite, para cada uma destas dimensões, definir um espectro de princípios de gestão delimitado pelos princípios tradicionais e pelos princípios alternativos. A agregação dos posicionamentos, de cada organização, em cada um destes espectros indica qual o tipo de Modelo de Gestão adoptado, assumindo-se que existem quatro modelo típicos – Modelo de Planeamento, Modelo de Descoberta, Modelo de Pesquisa e Modelo Científico. Assim, o trabalho continuado de Inovação na Gestão consiste em determinar qual o Modelo de Gestão actual e efectuar as escolhas, ao longo dos espectros, que permitam evoluir progressivamente do Modelo actual para o Modelo de Gestão pretendido.
To respond to current challenges, organizations have to become sources of innovation that will allow them to be adaptable at strategic level as effective at operational level. This work argues that Innovation in Management is the key dimension of innovation because it potentially provides greater value, differentiation and competitive advantage to organizations. It is assumed also that the result of the Innovation in Management is more expressive when deals, in an integrated way, with the innovations that can be produced in each dimensions of management. This integration of the management dimensions is denominated Management Model. This Model by integrating the four key dimensions of management - setting goals, motivating employees, making and communicating decisions and coordinating activities – allows, for each of these dimensions, the definition of a spectrum of management principles delimited by the traditional principles and by the alternative principles. The aggregation of positions of each organization in each of these spectrums indicates what type of Management Model is being adopted, assuming that there are four typical models - Planning Model, Discovery Model, Research Model and Scientific Model. Thus, the continuous work of Innovation in Management is to determine what the current Management Model is and makes choices, along the spectrum, allowing progressively evolve from the current Model to the desired Management Model.
Description: Projecto
URI: http://hdl.handle.net/10071/4644
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
2012-02_InovGestao_pfc_ISCTE-IUL_Mestrado.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.