Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/4576
Author(s): | Batista, Filipa Pais Sousa Marques |
Advisor: | Carvalho, José Crespo de |
Date: | 2011 |
Title: | Estudos de casos pedagógicos: Aproximações estratégicas |
Reference: | Batista, F. P. S. M. (2011). Estudos de casos pedagógicos: Aproximações estratégicas [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/4576 |
Keywords: | Estratégias Indústria da restauração -- catering industry Indústria do vestuário -- clothing industry Desporto -- Sport Hotelaria -- Hotel industry Indústria automóvel -- Mechanical engineering Strategy |
Abstract: | A forma como uma empresa se instala no mercado e o modo como consegue subsistir nele, compreendem os pontos fundamentais para o estudo estratégico da mesma. No entanto, cada sector detém características exclusivas que marcam a diferença.
Num estudo detalhado, acompanhado de uma análise contextual, serão analisados cinco sectores de actividade distintos. Para cada um apresenta-se uma empresa, a descrição do funcionamento interno da mesma e a sua envolvência num mercado cada vez mais competitivo. Cada empresa define-se como um caso, para o qual se apresenta uma resolução estratégica com fim pedagógico.
Os sectores de actividade estudados serão: Restauração, Distribuição de Vestuário, Desporto, Hoteleiro e Automóvel (peças e componentes). O desempenho das respectivas empresas é fruto de um meio envolvente que pode ou não ser benéfico para a organização, assim como oscilações sentidas no poder de compra do consumidor e a rivalidade entre os concorrentes. Interessa, portanto, identificar as oportunidades e agir estrategicamente.
Expõem-se um conjunto de temas fundamentais para a compreensão global e integração no meio estratégico, ferramentas de análise da envolvente e outros tópicos de formulação e implementação da estratégia, que auxiliam a empresa a ganhar vantagem competitiva no mercado.
Por fim, fundamentada pela revisão literária, apresenta-se a resolução dos casos iniciais, que possibilita visualizar qual a posição da empresa, medidas essenciais a tomar e a ter em conta, de forma a vencer no mercado. The way as a company is established in the market and how can survive in it, they are the basic principles for the strategic study. However, each sector has exclusive characteristics that make the difference. In a detailed study, accompanied by a contextual analysis, will be analyzed five different industries. For each one it presents a company, the description of the internal behavior of it and its surroundings in an increasingly competitive market. Each company defines itself as a case, for which it presents a strategic resolution with a pedagogical purpose. The sectors to be studied are: Hospitality, Clothing Distribution, Restoration, Sports and Automobile (parts and components). The performance of those companies is the result of the environment which may or may not be beneficial to the organization, as well as oscillations in the purchasing power of consumers and the competition among competitors. It‘s important, therefore, identify opportunities and act strategically. It presents a set of fundamental issues to help the global understanding and integration into the strategic analysis, tools for the environment analysis and other topics of the formulation and implementation of the strategy, which help the company to acquire competitive advantage. Finally, reasoned by the literature review, it shows the resolution of earlier cases, which enables to visualize the company's position, measures to take and to take into account, in order to win in the market. |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
master_filipa_marques_batista.pdf | 1,63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.