Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4293
acessibilidade
Title: A decision support tool for retail product assortment
Authors: Correia, Jorge Filipe Almeida
Orientador: Costa, Anabela
Simões, Ana Maria
Keywords: Gama de produtos
Gestão de categoria
Simulação
Programação não linear inteira mista
Product assortment
Category management
Simulation
Mixed integer nonlinear programming
Issue Date: 2011
Citation: CORREIA, Jorge Filipe Almeida - A decision support tool for retail product assortment [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2011. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/4293>.
Abstract: A gestão de uma gama de produtos é uma das áreas mais importantes para o retalho e para os gestores de categoria. A criação de uma gama de produtos exige a análise de um vasto número de artigos e variáveis. Daqui resulta a necessidade de criar uma ferramenta informática que auxilie o gestor na criação de gamas de produtos. Assim, foi desenvolvido um modelo de simulação com base num problema de programação não linear inteira mista, cuja resolução, recorrendo ao software Solver, conduz a uma proposta para a gama de produtos. Este modelo foi aplicado numa grande rede de retalho em Portugal. As principais variáveis do modelo são as vendas, o lucro e as dimensões dos artigos e das lojas. Adicionalmente o modelo utiliza a segmentação de clientes para poder direccionar a gama para um ou vários segmentos e utiliza o parâmetro de substituição de procura para produzir uma solução mais realista. Em termos gerais a ferramenta produz uma solução admissível em menos de dois minutos e os resultados obtidos, comparando com os da solução actualmente adoptada, revelam uma melhoria significativa na performance do lucro da categoria mantendo os níveis de vendas. A discrepância entre resultados é tanto maior quanto maior o número de hipóteses de gamas, o qual aumenta à medida que o espaço disponível nas prateleiras diminui. Uma vez que o aumento do número de gamas conduz a um acréscimo de possibilidades para o gestor analisar, a probabilidade da solução produzida não ser óptima tem tendência a aumentar.
The assortment planning is one of the most important areas for retail and for category managers. The creation of a single assortment requires the analysis of an enormous amount of variables and products. Therefore there is a need to create an informatics tool to assist managers in the creation of product assortments. In this sense, it was developed a simulation model based on a mixed integer nonlinear programming problem that with the help of software Solver can produce a proposal to the product assortment. This model was applied at a big retailer network in Portugal. The principal model variables are the sales, the profit and product and store dimensions. Additionally the model uses the customer segmentation to be able to direct the assortment, and also uses the demand substitution parameter in order to produce a more realistic solution. In general terms the tool produces a feasible solution within two minutes, and the results compared with the currently adopted solution, show a significant improvement in profit performance category, while maintaining the sales levels. The discrepancy between results is greater the larger the number of assortment possibilities, which increases as the available space on the shelves decreases. Since the increase in the number of assortments leads to an increase in possibilities that the manager needs to analyze, the probability that the solution produced is not the optimum tends to augment.
Description: Classificação JEL: C63 – Técnicas computacionais, Simulação. C81 – Metodologia para recolha, estimação e organização de dados microeconómicos; Análise de dados.
URI: http://hdl.handle.net/10071/4293
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
A DECISION SUPPORT TOOL FOR RETAIL.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.